Ook Christelijk geloof leidt tot misstanden

Ger van der Pluijm 12 oktober 2020
Het verhaal is zoals we ondertussen weten (gedeeltelijk)gebaseerd op waar gebeurde zaken, mogelijk zelfs autobiografisch. Marieke verstaat de kunst om dit verhaal te(laten) vertellen door de ogen van een kind, Jas, waarover ze schrijft. Als je het mij vraagt is het taalgebruik net niet passend bij de leeftijd. Jas is een jaar of 12, terwijl het taalgebruik en de denkwijze van het kind in het verhaal meer past bij een kind van een jaar of 8.
Het verhaal begint met het verlies van een kind in een streng gereformeerd Fries gezin. Bijna niet te geloven dat het verhaal zich afspeelt rond de millenniumwisseling, je zou deze toestanden eerder plaatsen in de jaren net na de laatste wereldoorlog. Ongelofelijk hoe de dood van dit kind in dit gezin wordt doodgezwegen. Het is de wil van God geweest, dus daar hoeven we verder niets meer over te zeggen.
Wat te denken van de zin: "In de auto zitten is de fijnste manier van stilzitten: alles om je heen beweegt en verandert en daar mag je getuige van zijn zonder zelf te bewegen."
Prachtig geschreven verhaal, zeer benieuwd naar haar volgende boek "Mijn lieve gunsteling"

Meer recensies van Ger van der Pluijm