Van jeugdliefde naar overspel

Ger van der Pluijm 29 september 2020
Nicci Gerard is de vrouwelijke helft van het schrijversduo Nicci French, waar ik een grote fan van ben. In dit boek, komt het psychologische en relationele aspect van de door dit duo geschreven boeken extra naar de voorgrond. Het verhaal simpel in zijn eenvoud, maar zeer complex in de relationele sfeer van de hoofdpersoon Edie Jennings (voor ons Nederlanders een ongewone meisjes naam, vooral in het begin las ik veelvuldig Eddie). In haar vroege jeugd had ze een nogal dominante vriend Ricky die haar volledig heerste. Ricky kwam uit een heel ander milieu, uit een volksbuurt. Edie kwam uit een wat betere familie, dus eigenlijk paste ze ook niet zo goed bij elkaar. Als de familie Jennings vervolgens verhuist, hebben ze geen enkel contact meer. Vele jaren later overlijdt Edie's moeder en komen de 3 zussen in het ouderlijk huis om alles op te ruimen. Edie komt quasi toevallig Ricky tegen (eigenlijk ging ze op zoek, maar vond hem niet in zijn ouderlijk huis) en Ricky misbruikt haar (waarbij Edie geen weerstand biedt) op dezelfde dominante manier als in haar jeugd. En dat allemaal zonder dat ze bijzondere gevoelens heeft voor Edie, zegt ze. Ze krijgt spijt, maar hoe moet ze dan verder met de relatie met haar man, waar ze beslist niet van af wilt.
Herkenbare schrijfstijl van het duo, maar een volledig ander soort boek. Aardig om te lezen.

Meer recensies van Ger van der Pluijm