Grappige monoloog

Ger van der Pluijm 05 augustus 2019
We zullen maar aannemen dat Erik Jan over zichzelf schrijft in dit boek. Het verhaal is één grote monoloog, waarvan de enige luisteraar een muur is. Hij praat dus feitelijk in zichzelf. Is het een verantwoording afleggen over zijn leven tot dan toe? Wellicht. In ieder geval is de ik persoon een (ex-) alcoholverslaafde maar ook een ex in de zin dat hij gescheiden is.
Het is soms een triest verhaal over wat er allemaal mis ging in zijn leven. Echter voor mij was de humoristiche kant van het verhaal nog nadrukkelijker aanwezig. Het boek leest heel makkelijk weg, Dat is een kwaliteit van Erik Jan Harmens, zoals ik ergens las is het (zeer) moeilijk om een eenvoudig leesbaar boek te schrijven.
Toch krijgt dit boek niet meer dan 3 sterren van mij. Doordat ik door omstandigheden de recensie pas zo'n 3 maanden na het lezen schrijf, heb ik ervaren dat het grootste deel van het verhaal reeds volledig is weggevaagd uit mijn geheugen, hetgeen voor mij veelzeggend is.

Meer recensies van Ger van der Pluijm