Psychologisch hoogstandje

Ger van der Pluijm 01 oktober 2020
Dit is het 13e boek dat ik van Ruth Rendell lees en dat is zeker geen ongeluksgetal. Het is een van de betere. Het gaat over een traditioneel Engels gezin, dat uit meerdere 'huishoudens' bestaat. Allen wonen in een groot huis dat in meerdere units is opgesplitst. Het is na de dood van de 2e man van de moeder Beatrix is overleden in de badkuip stevig verbouwd om de herinneringen op te ruimen. De manier waarop die is overleden wordt niet besproken in dit gezin. Maar iedereen denkt dat dit de jongste dochter Heather daar mee te maken heeft. Officieel is hij een natuurlijke dood gestorven, hij was namelijk behoorlijk ziek en is waarschijnlijk in de badkuip onwel geworden. Het is een thriller, dus verklap ik niets als ikzeg dat het dus inderdaad géén natuurlijke dood is geweest. Via allerlei bijzondere relaties komt de waarheid aan het einde van het boek aan het licht. Niet heel verrassend, maar wel de omstandigheden waaronder. Meer mag ik niet vertellen. Jammer dat deze Britse thriller schrijfster niet meer onder ons is (in 2015 op 85 jarige leeftijd overleden).

Meer recensies van Ger van der Pluijm