Een John le Carré achtig spionageverhaal

Een ongelukkige inbreker (feitelijk zijn er die niet in mijn ogen, maar goed), neemt behalve enkele kostbare juwelen ook een tas mee om zijn gestolen waar in mee te nemen. Die diefstal komt ook voort uit een soort weddenschap, het zou hem niet lukken om in dit appartement in te breken en de kluis te kraken. De tas die hij mee nam, bevat ook zeer geheime geheime dienst documenten. Dat heeft als gevolg dat de inbreker, John Preston, over de hele wereld achtervolgd wordt, als hij de ware identiteit van de betrkken geheim agent probeert te achterhalen. Parallel wordt er vanuit Rusland (hoe kan het anders) gezondigd tegen het 4e protocol, een overeenkomst waarin het voorkomen van het verder verspreiden van kernwapens is vastgelegd. Rusland is namelijk bezig om een 'bescheiden' atoombom in onderdelen naar Engeland te smokkelen en tot ontploffing te brengen. Dit alles om de verkiezingen te beïnvloeden (waar heb ik dat nog meer gehoord ;-) en dat in een boek dat al in 1994 verscheen!). Ogenschijnlijk 2 lostaande verhaallijnen die uiteraard bij elkaar komen, maar dat moet je zelf maar verder lezen.

Meer recensies van Ger van der Pluijm