Als voetbalcommentator vind ik hem niet bijzonder, dus heb ik lang gewacht met het lezen van dit boek. Dat was niet terecht. Wat spat er de liefde voor zijn 86 jarige moeder er van af. Een echte mantelzorger, ook al vindt Hugo dat een raar woord. Hij gaat zeer regelmatig op bezoek bij zijn moeder als ze eenmaal aan het dementeren is (misschien daarvoor ook al, dat blijft voor mij onzeker omdat het boek begint als moeder al 86 jaar is). Ondanks de soms heel moeilijke situaties, blijft Hugo met veel inzet en plezier voor Ma zorgen.
Het is een openhartig boek, waar nergens doekjes om worden gewonden, dat is ook al zeer bijzonder.
Verder is het boek ook nog eens confronterend, het laat je denken wat je zelf zou moeten doen voor het geval dat je ook demterend wordt. Moet je een wilsbeschikking maken of niet. Uit het verhaal blijkt duidelijk dat Ma tot in een ver stadium nog van het leven kan genieten, en op andere momenten zelf denkt "dat ik dit moet meemaken is al te erg" - bijvoorbeeld als ze plotseling een helder ogenblik krijgt terwijl ze met een pollepel als een telefoon aan haar oor staat.
Mooi en emotioneel verhaal van Hugo, hoewel het mij nog steeds niet zal aanzetten om een voetbalboek van hem te lezen.

Reacties op: Hugo is lief voor zijn moeder

Ma - Hugo Borst
? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het boek vanaf € 12,50 Bestel het e-book € 8,99