Hitler, thriller of non fictie

Ger van der Pluijm 05 oktober 2020
De auteur geeft zelf aan dat het boek eigenlijk een non-fictie is. Het boek is namelijk gebaseerd op feiten, maar omdat de figuur Fritz-Wilhelm Graaf van Brackwede die in zijn totaliteit niet lijkt op het de echte persoon Fritz-Dietlof Graaf von der Schulenburg.Het is ook daarom dat dit boek bij Hebban geclasseerd is als thriller. Al lezende kan ik echter niet anders concluderen dat het een zeer interesante non-fictie is en geen thriller. Het is dan ook geen spoiler als ik zeg dat de plot, een aanslag op Hitler (ja er zijn er meerdere geweest), mislukt is. Wie een beetje de geschiedenis van WOII kent, weet dat er diverse mislukte aanslagen op Hitler zijn geweest. Het boek gaat niet verder dan seze aanslag op 20 juli 1944, dus er wordt ook niet op de zelfmoord ingegaan.
Knap hoe Kirst met de gebeurtenissen van zeer korte tijd (incl voorbereiding slechts een week bijna 400 pagina's kan vullen en het verveeld geen moment. Het leest inderdaad bijna als een thriller. Bijna omdat je je toch steeds realiseert wat deze man de Joden, maar ook zijn eigen landgenoten en alle tegenstanders heeft aangedaan.

Meer recensies van Ger van der Pluijm