Knap staaltje

Ger van der Pluijm 06 december 2019
Dit is het 2e boek dat ik als kernjurylid voor de NS-publieksprijs heb gelezen. Het was al in oktober uit, maar loop wat schter met recensies.
Het is wat om, als je een hersenbloeding hebt gehad, een boek erover te schrijven. Dat is wat Martine heft gedaan. Kort na de hersenbloeding was ze haar geheugen grotendeels kwijt, ze kon nauwelijks nog typen - ze hanteerde het zogenaamde helikoptersysteem. En dan een heel boek schrijven over je eigen diepe ellende. Ze maakte werkelijk een heel Trieste tijd mee. Toen ze bijvoorbeeld uit het ziekenhuis kwam, herkende ze haar eigen huis en tuin niet meer! Als je dat bedenkt, is het o zo knap om zo'openhartig boek te schrijven.
Het is een emotioneel boek geworden, dat waarschijnlijk daardoor ook gewonnen de NS-publieksprijs heeft gewonnen.
Ondanks al deze positieve bewoordingen is het boek niet mijn winnaar, ook al heeft het van mij 4 sterren gekregen.

Meer recensies van Ger van der Pluijm