Zeer tegenvallende afsluiting van deze verder briljante serie

Gerardvriend 21 november 2021
Ik moest me er echt doorheen worstelen, alsof de auteur echt de weg kwijt was, en veel zaken tegensprak die hij in de andere boeken zo prachtig had opgebouwd. Dan Simmons had het bij een trilogie moeten laten. De karakters zwerven doelloos door een veel te vergezochte opeens erbij verzonnen wereld. Eindeloze nietszeggende dialogen, vele doodlopende zijwegen, fantasy-achtige taferelen die niets toevoegen aan de hoofdlijn van het verhaal. En die hoofdlijn van het verhaal wordt door de schrijver ook nogs eens volkomen onderuit gehaald door hogere machten en AI's te laten onthullen dat alles wat tot nu toe is gebeurd, eigenlijk allemaal een leugen was, zonder hiervoor een geloofwaardige andere waarheid voor in de plaats te stellen. Hierdoor worden alle mysterieuze vraagstellingen die in de eerste drie boeken zijn opgeroepen, bijvoorbeeld wie, wat en waarom de door de tijdrekkende Shrike nou eigenlijk is, volkomen ontkracht. Doodzonde.

Meer recensies van Gerardvriend