Recensie De club van 10 door Fany van Hemelen:

Guido Aerts 03 november 2019
De club van 10 https://indeboekenkast.com/2019/10/21/de-club-van-10/

De club van 10 is een verzameling van drie jeugdverhalen. Guido Aerts heeft deze verhalenbundel opgedragen aan zijn kleindochters Noa en Jade.
Nu hij zelf opa is, durfde hij het aan om deze verhalen op te schrijven. Hij hoopt om met dit jeugdboek jongeren te bereiken die niet zo graag lezen.
Door de korte en spannende verhalen te laten beginnen met een doe-opdracht zet hij de jongeren aan het werk en trekt hij hen mee in de wereld van de club van 10.
Tijdens het eerste verhaal Bizarre tekens leren we de 10 leden van de club van 10 wat beter kennen.
Deze bestaat uit vijf jongens en vijf meisjes met elk hun eigen karakter en talenten. Emma, Ella, Noa, Jade, Marie, Arthur, Lucas, Vince, Brent en Roman zijn alle leden die samenkomen in hun clubhuis Froghouse.
Dit clubhuis staat in de tuin van Ernest, de opa van Marie en Arthur. Wanneer er volgens Roman een verdachte auto zou gesignaleerd zijn in het bos, begint de club van 10 een onderzoek. Ze splitsen zich op in teams en uiteindelijk vinden ze allerlei voorwerpen zoals een vaas en oude schoenen. Wat een rare combinatie zou je denken, maar deze club is slim en dapper. Door hun samenwerking en de hulp van de oudere generatie lossen ze het raadsel op.
In Het mysterieuze plateau is de vriendengroep al ouder en zitten de leden op de hogeschool. De oom en tante van Vince en Brent nodigen hen tijdens de Paasvakantie uit in hun chalet in de bergen. Het maakt de groep vrienden niets uit dat er geen elektriciteit of waterleiding is. Net het primitieve zien zij als een uitdaging. Wanneer Arthur tijdens een uitstapje opmerkt dat er elektriciteitsdraden naar een oude ruïne in de buurt van hun chalet lopen, gaat hij in de bibliotheek research doen. Deze plaats is namelijk nooit verlicht, dus waarom die draden dan? De oudere bibliothecaris is gecharmeerd door de interesse van Arthur voor het verleden. Hij besluit hem een handje te helpen en zo begint er een nieuw avontuur voor de club van 10.
Het raadsel van Hirsch is het laatste verhaal in dit jeugdboek. Het idee van de route van de club van 10 via een plannetje te volgen via internet is een goed idee en zal de hedendaagse jongeren zeker aanspreken. Toch is dit het minst van al een verhaal.
Wanneer de vriendengroep een zwerver ontmoet, geeft hij hun een notitieboekje dat hen doorheen Brussel en zijn geschiedenis brengt. Via allerlei aanwijzingen en de hulp van twee oudere dames vinden ze uiteindelijk het goed bewaarde geheim.
Guido Aerts is erin geslaagd om in zijn verhalen de jeugd te koppelen aan de vroegere generaties. Door de band met hun familie of de aangeboden hulp van de oudere mensen wordt duidelijk hoe waardevol alle leeftijden zijn. Tijdens het lezen moest ik spontaan aan mijn opa denken en herinnerde ik me alle liefdevolle lessen die ik leerde van hem. In zijn bibliotheek ontstond mijn passie voor boeken. Net zoals deze jongeren een band met hun familie hadden, had ik een heel speciale relatie met mijn grootvader.
De eerste twee verhalen zullen door de doelgroep leuk en spannend gevonden worden. Het is fijn dat de auteur het heden en verleden verbindt en zo de jongeren op een speelse manier vertelt over geschiedenis. Deze twee verhalen zijn vlot leesbaar en zullen, door de actuele onderwerpen zoals bijvoorbeeld technologie, ook niet-lezers aantrekken.
De thema’s van vriendschap, familie en vertrouwen zijn mooi verwerkt in dit jeugdboek. Het boek bevat spanning, humor, geschiedenis en actualiteit.
Het raadsel van Hirsch had door de auteur wel anders mogen uitgewerkt worden. Het geheim is goed gevonden en het idee om de jongeren mee te krijgen in het boek is interessant. Jammer genoeg lijkt dit verhaal meer op een verzameling van belangrijke feiten, is het te gedetailleerd en remt het het leesplezier af.
De Club van 10 is een boeiend jeugdboek met aparte opdrachten, waardoor het individueel of in een groep gebruikt kan worden om jongeren te stimuleren om meer te lezen. De drie verhalen zijn kort en avontuurlijk en kunnen ook voorgelezen worden.
Het boek is interessant voor scholen, bibliotheken en andere groepen die met jongeren werken.
Met De club van 10 toont deze Vlaamse auteur dat hij in staat is om nog meer fascinerende verhalen te bedenken.
★★★
Titel: De club van 10 | Leesfragment | Auteur: Guido Aerts | Uitgeverij Boekscout | Categorie: jeugdboeken | Uitvoering: paperback | 98 pagina’s | ISBN13: 9789402232547 | Verkrijgbaar sinds: 30-12-2016 | Recensent: Fany van Hemelen | Datum recensie: 21-10-2019 | Prijs: €17,49 | Bestellen