Mooi geschreven maar niet meer dan dat

Guido Desimpelaere 20 november 2019
Om te beginnen: Vloed en Valt had ik al gelezen van deze auteur en was dus meer dan benieuwd om zijn laatste “worp” Volt te lezen.
Heb het nu gelezen maar… het is tegengevallen. Ik heb, laten we zeggen, heel wat ambivalente gevoelens over dit boek. Eerst en vooral, Roderik Six is een groot stilist en schrijven kan hij zeker.
Hij “pent” prachtige en originele zinnen neer en het is een genot om deze te lezen. Hoe hij iets kan verwoorden, prachtig gewoon.
Maar…. een boek moet ook nog iets te vertellen hebben. Dit is een boek zonder echte plot en dat hoeft ook niet altijd maar hier had het toch wat meer mogen zijn. Het is niet altijd duidelijk waar dit boek over gaat. Of heb ik iets gemist? Wat het amorele hoofdpersonage eigenlijk doet of overkomt, het wordt allemaal wel mooi verwoord maar het raakt niet echt. Soms heb ik de indruk dat het allemaal wat kunst om de kunst is. Verschillende pagina’s met een enkele zin zonder veel betekenis? Wat moeten we ermee? Of wil de auteur hier diepzinnigheid of filosofische gedachten uitdrukken? Het is een beetje als een kind dat zonder handen fietst : “kijk eens ma, wat ik allemaal kan”. Omdat ik in een milde bui ben, geef ik nog 2,5 sterren, enkel omdat het goed geschreven is en vlot leest maar ik ben zeker dat het boek niet zal aanspreken bij veel mensen.

Meer recensies van Guido Desimpelaere