Een IKEA farce

15 augustus 2021
Eindeloos plezier: dat heb ik aan dit boek gehad. Stel je voor: een meubelwinkel waarin je moeiteloos IKEA herkent, het summum van kapitalistische uitbuiting van de arbeidende klasse, gekoppeld aan het waanzinnige idee van een wormgat dat naar alternatieve universa voert, waar 'andere' versies van die winkel bestaan, met totaal onverwachte varianten op personeel en goederen.
Ik kan me overigens alleen maar voorstellen dat Cipri zelf behoorlijk wat lol heeft gehad met deze situatie en personages, waarvan de non-binaire hoofdpersoon kop en schouders boven het veld uitsteekt. Het andere boek 'Defekt', is al even inventief, ironisch en maatschappijkritisch, met personeelsleden van de voornoemde keten die helemaal aan hun werkgever gebonden zijn en dat nog normaal vinden ook.
Moorddadige speelgoedbiggen, even moorddadige fauteuils, hulpzoekende luxe-toiletten, niets wordt de onvoorbereide lezer bespaard, maar neem het van me aan: je verveelt je geen moment. Dit soort boeken spreekt mijn weirde geest natuurlijk in het bijzonder aan, vooral omdat ik me voor het hoofd sla met de gedachte: dit had ik verdomme zelf moeten schijven. Maar dat hier (Vlaanderen/Nederland) uitgegeven krijgen? Geen kans. Ik wacht dus eigenlijk niet op een vertaling.

Meer recensies van