Unheimisch debuut wat onder de huid kruipt

Gwennie Benjamins 01 januari 2023
Met haar debuutroman: In Zwitserland zijn we stil, neemt Kyra Wilder de lezer mee naar de donkere krochten van de gedachten van een jonge moeder- Erika - die met haar gezin naar Genève verhuist. De man van Erika heeft een nieuwe baan aanvaard in het land van de legendarische bergen en kraakheldere meren. Voor Erika klinkt dit als een sprookje en vol mooie plannen stort ze zich in dit avontuur. Dat wat in eerste instantie een mooie uitdaging leek, wordt al snel een nachtmerrie, waar Erika niet uit lijkt te ontwaken. Ze is de Franse taal niet machtig, heeft geen vriendinnen in de buurt en het contact met haar moeder is door de afstand en tijdsverschillen lastiger dan ze gedacht had. Met de dag zakt Erika dieper weg in het moeras van hersenspinsels die aan haar zuigen en haar steeds verder af laten drijven van het gewone leven. Ze sluit zich op in het appartement met haar kinderen, terwijl haar man het nieuwe leven in dit mooie land lijkt te omarmen. Al snel rijst de vraag: wat is werkelijkheid en op welk punt neemt de waanzin het van Erika over?

Kyra Wilder heeft Engelse letterkunde aan de State University in San Francisco gestudeerd. Daarnaast heeft een opleiding gevolgd aan het Culinary Institute of America. Samen met haar gezin is ze naar Zwitserland verhuisd, wat decor heeft gestaan voor haar debuutroman.

Meer recensies van Gwennie Benjamins