Een boek vol zintuigen

Dit boek stond al een aardig tijdje op mijn leeslijst. Geen idee waarom het dan toch nog zo lang duurde eer ik het echt ging lezen. Misschien dat dit nu wel precies de kracht is van een boekenclub: gewoon een boek gaan lezen omdat je het beloofd hebt aan elkaar…

Het verhaal neemt je mee naar het Iran van de jaren ’50 in de vorige eeuw. Een roerige tijd voor het land en ook voor Teheran, waar het boek zich afspeelt. Roya en Bahman ontmoeten elkaar in een boekenwinkel en worden ontzettend verliefd op elkaar. Niet iedereen staat te springen van blijdschap bij deze liefde, zeker gezien het ontvlambare politieke klimaat dat op dat moment steeds grimmiger wordt. Op de dag dat ze afspreken om met elkaar in het geheim te trouwen vindt er een coup plaats in Teheran en in de chaos die volgt verliezen ze elkaar uit het oog. Jaren later gaat Roya op zoek naar het waarom hun liefde nooit een kans heeft gekregen.

De lezers die ooit erg gecharmeerd waren van boeken als ‘Duizend schitterende zonnen’ of ‘De Vliegeraar’, zullen dit boek vast ook mooi vinden. Ik heb ervan genoten in ieder geval. Misschien ben ik een beetje bevooroordeeld, omdat de geuren en kleuren die zo bloemrijk beschreven worden in het boek, voor mij méér dan herkenbaar waren. Regelmatig werd ik terug geslingerd naar de geuren en kleuren van Palestina, waar ik een paar jaar geleden een aantal keren ben geweest. Opnieuw rook ik de intense geuren die zo kenmerkend zijn voor de souk (markt). Als ik mijn ogen dichtdeed proefde ik weer de zuur-frisse smaak van Sumak, de mierzoete dadels en zag ik de torenhoge specerijen die zo kenmerkend zijn voor de kruidenwinkels. Zelfs de geluiden ritselden weer in mijn herinneringen op. De oproep tot gebed, die op een vreemde manier iets troostend heeft.

Ondanks dat het een liefdesverhaal is, heeft het niks weg van een stuiverromannetje. Ik vond het mooi en meeslepend geschreven en moest ook echt even zuchten toen het boek uit was.

Al met al vind ik het echt een aanrader! Je wordt meegenomen in een andere, voor ons toch onbekendere, wereld. Bovendien zit er een stukje geschiedenis in, die mij ook nog niet helemaal bekend was.

Als ik een cijfer mocht geven: een dikke 8!
Lees ook op: http://www.gwennie.nl/boeken-en-media/boeken/boekenclub-de-boekhandel-van-teheran/

Meer recensies van Gwennie Benjamins