Meeslepend en verstild mooi

Het zal ongeveer een jaar geleden zijn geweest dat ik een eerste boek (De acht bergen) las van de schrijver Paolo Cognetti. De eenvoud, het verhalende, dat was misschien wel hetgeen mij het meeste verraste. En aansprak! Geen uitgebreide vertellingen, geen familiegeschiedenissen of namen die onthouden moesten worden. Gewoon de man, zijn gedachten en de bergen.

Ook ‘De buitenjongen’ is een boek geschreven vanuit dezelfde invalshoek. Wederom de man, zijn gedachten en de bergen. Vanuit een heel ander perspectief, maar niet minder mooi. Mooier misschien wel dan zijn boek ‘Zonder de top te bereiken’, minstens even mooi als het boek ‘De acht bergen’.

Ik vind het een heerlijk boek. Misschien komt het omdat ik de drang naar de bergen zo goed begrijp. De heimwee, het verlangen om stilte om je heen te hebben, waarbij geluiden van koebellen uiteraard zijn toegestaan. Net als die van schreeuwende vogels, blatende geiten en murmelende beken. Het ruisen van de bomen als de avond valt… Het maakt dat ik zelf heimwee krijg naar de hoge toppen om me heen.

Ik vind het troostend om te lezen dat zelfs een bergganger als de schrijver met enige regelmaat last heeft van hoogteziekte. Dat is dus niet alleen voor laaglanders, zoals ik, weggelegd.

Het boek is niet spannend. Eigenlijk gebeurt er niet zo veel. Er wordt een periode beschreven van lente, zomer en herfst, gezien door de ogen van de schrijver. Het bergleven, de rust, de eenzaamheid.

Het zal ook niet voor niets zijn dat zijn inspiratiebron voor dit boek komt uit boek ‘Into the wild’ van Jon Krakauer, die het leven van Chris McCandless heeft beschreven. Later verfilmd en beslist ook een van mijn lievelingsboeken.

Al met al ben ik blij dat ik dit boek gelezen heb. Zonder te reizen ben ik stiekem toch weer even naar mijn geliefde bergen geweest. Het is de kunst van de schrijver dat hij dit voor elkaar heeft gekregen!

Ik ben benieuwd wie dit boek ook gelezen heeft en wat je er van vond. Lees je weleens vaker dit soort boeken? Welke zijn dat? Hou je ook zo van de bergen of ben je liever aan zee? Of op de hei?

Zie ook: http://www.gwennie.nl/boeken-en-media/boekenclub-de-buitenjongen/

Meer recensies van Gwennie Benjamins