Veel verschillende verwachtingen

Hanneke 27 januari 2020
Dit boek is een waardige opvolger van ‘In Europa’, dat eindigde in de veel optimistischer tijd van 1999. ‘Grote Verwachtingen, In Europa 1999-2019’ geeft een heel ander Europees wereldbeeld en dat is alleen maar logisch wanneer een samenvatting van de vaak schokkende gebeurtenissen na 2000 de revue passeert. Geert Mak is er echt een meester in om al deze gebeurtenissen op zijn eigen aangename en erudiete toon te duiden. Al die los in jouw hersens opgeslagen stukjes nieuws worden prima op een rij per onderwerp gezet, zodat je een samenhangend verhaal over oorzaken en gevolgen krijgt, waarbij ik vaak verrast werd om opeens een heel ander inzicht op gebeurtenissen te krijgen. Geert Mak heeft zijn manuscript voor dit boek blijkbaar vlak voor de uitgave van het boek in november 2019 ingeleverd, want hij gaat nog uitgebreid in op de Brexit, de fouten en het aftreden van Theresa May, de figuur Boris Johnson, en de in zijn ogen heel verkeerd gekozen benoeming van de nieuwe leiders van het Europese Parlement.

Er waren een paar onderwerpen die in mijn ogen uitstekend geduid worden door Geert Mak en die ik door zijn uitleg nu veel scherper zie. Laat ik er een paar melden:

De financiele crisis vanaf 2008, waarbij tijdens het bankroet van Griekenland het lot van de E.U. aan een zijden draadje heeft gehangen. Ik heb nooit beseft dat het zo precair is geweest. De charismatische Griekse Minister van Financien heeft zijn land veel schade berokkend en dat was ook nieuw voor mij. Ik heb altijd gedacht dat die man als een tijger vocht voor zijn land, maar hij heeft door zijn toedoen de crisis alleen maar verlengd. De E.U wilde ook niet teveel aandacht trekken naar zijn rol in het geheel, omdat zij in ernstige mate schuldig aan het bankroet van Griekenland is geweest. Miljarden werden in het land gepompt, maar er werd nooit enig toezicht gehouden op wat er met dat geld gebeurde. Deze Griekse crisis heeft er ook voor gezorgd dat China haar slag in Europa kon slaan en nu praktisch de volledige eigenaar is van de haven van Piraeus.
De onverkwikkelijke parallelle geschiedschrijving, zoals die tegenwoordig plaatsvindt in Polen en ook in Hongarije, is shockerend om te lezen. Vooral in Polen is tegenwoordig het merendeel van de bevolking ervan overtuigd dat de versie van de realiteit zoals gepresenteerd door de uiterst conservatieve leider de waarheid is. Er wordt haat tegen de democratische waarden van E.U. gepredikt, maar toch ziet men er geen enkel bezwaar in om die grote E.U. uitkeringen in ontvangst te nemen.
Een hoofdpijndossier blijft uiteraard alle vluchtelingen die naar Europa komen, maar wat mij zo trof van Mak’s verslag over zijn bezoek aan de vluchtelingenkampen op de eilanden in Griekenland zijn de vreselijke wantoestanden, waar de E.U zich afzijdig van probeert te houden. De E.U. vindt dat zij afdoende hulp bieden door grote bedragen te storten voor de opvang van de vluchtelingen in Griekenland. Edoch, de E.U. controleert nooit wat er met dat geld gebeurt, dus zitten daar duizenden mensen gevangen op kleine eilanden, hebben de kampen standaard maar bitter weinig sanitaire voorzieningen en is de hoop van de vluchtelingen om verder te reizen praktisch nihil, daar er vaak maar een enkele ambtenaar per eiland is om de duizenden asielverzoeken te bestuderen en erover te beslissen.
De Brexit was een spelletje blufpoker door een stelletje Oxbridge mensen die nooit met het normale leven in aanraking zijn geweest. Boris Johnson c.s. schrokken zich helemaal dood toen de uitslag over de Brexit binnenkwam. Vervolgens heeft Theresa May alleen maar geblunderd. Er was geen enkel plan met een toekomstvisie en eigenlijk is dat nog steeds het geval.
Geert Mak is erg ontstemd over de laffe keuze voor de nieuwe voorzitter van de Europese Commissie, de keurige mevrouw Ursula von der Leyen. Hij vindt dat dit een gemiste kans is geweest om een stevige en charismatische voorzitter voor de E.U. te kiezen, die zich niet laat intimideren door Trump, Poetin en Xi. Ik ben het helemaal met hem eens. Zo komen we nooit verder om een vuist te maken en een tegenmacht te vormen tegen al die potentaten.
Uiteraard kan ik nog veel andere onderwerpen uit het boek aankaarten, maar wie geinteresseerd is moet het boek gewoon maar lezen.

Het mag duidelijk zijn dat ik die boek zeer aanbeveel! We mogen blij zijn met Geert Mak!

Meer recensies van Hanneke