Het geheime wapen: uitgekiende combinatie van verhaal en geschiedenis

In Het geheime wapen vertelt De Heer het levensverhaal van Cas en Elvira. Deze geschiedenis speelt zich af tegen het decor van het Nederlands koloniale verleden.

Het verhaal kent zijn start én einde in Suriname. We volgen Cas aldaar, maar ook in Nederlands-Indië en Nederland. Zijn trouw aan zijn land doet hem zijn taken als militair in de KNIL, punctueel opvolgen. Na een zeer zware tijd gedurende de oorlog, hoopt Cas de rust en het geluk weer te vinden in zijn geboorteland. Wanneer hij echter geconfronteerd wordt met zijn collega’s van weleer, is het hem niet duidelijk wie hij kan vertrouwen. Wie is vriend en wie vijand?

De Heer heeft overduidelijk research verricht voor en tijdens het schrijven van deze roman. Het geheime wapen is dan ook meer geworden dan uitsluitend een familieroman. De Heer besteedt ook ruimschoots aandacht aan de nodige geschiedkundige achtergrondinformatie, overigens zonder daarmee haar verhaal geweld aan te doen.

De Heer hanteert bovendien een bijzonder fraaie schrijfstijl die goed past bij het verhaal. Haar personages weet zij stuk voor stuk goed te karakteriseren en haar omgevingstekeningen zijn beeldend; niet onbelangrijk in een verhaal als Het geheime wapen. De dialogen zijn natuurlijk en passen, vooral qua taalgebruik, prima in het geheel.

“Een maalstroom van gebeurtenissen dreef de familieleden dichter naar elkaar toe, en –hoe tegenstrijdig ook- uiteen. Lydia, die goed kon leren, stopte van het ene moment op het andere met haar studie. Vriendin Sandra, die zich door niets en niemand ervan liet weerhouden om dokter te worden, praatte dagenlang, urenlang op haar in.”

We krijgen een kijkje in de tijd dat Nederland, Nederlands Indië en Suriname met elkaar verweven waren. Een voor velen onbekommerde tijd totdat de oorlog uitbreekt. De geschiedkundige feiten weet De Heer moeiteloos in haar verhaal te verweven om vervolgens weer soepel over te schakelen naar de belevenissen van Cas en Elvira die in 1935 zo hoopvol in het leven stonden.

“Ze klampte zich vast aan de keukentafel. Aan hem denken bracht hem bij haar, was hij bijna tastbaar hier in huis. Ze kende elke plooi in zijn lichaam, kende zijn stem, hoorde zijn bedachtzaam spreken, nam zijn geur waar.”

Dat De Heer talent voor schrijven heeft, heeft de auteur met haar vorige boeken reeds onomstotelijk vastgesteld. Dat zij met haar romans de lezer méér biedt dan een fraaie roman en oppervlakkigheid haar volkomen vreemd is, is met Het geheime wapen opnieuw een feit geworden en dat maakt haar boeken zo boeiend en rijk.

Over de auteur
Janny de Heer woonde jaren op Curaçao en deed er historisch onderzoek, dat in 1999 resulteerde in haar debuut, Landskinderen van Curaçao, drie historische verhalen, in 2015 opnieuw uitgebracht onder de titel Yu di tera / Landskinderen. In Suriname verrichtte zij uitgebreid historisch onderzoek voor het schrijven van Gentleman in slavernij (2013), een roman over een Duitse immigrant in het 19de-eeuwse Suriname.
In 2016 verschijnt de roman De barones, een fascinerend verhaal van een door de oorlog 'besmet' vrouwenleven.

Uitvoering
Uitgeverij In de Knipscheer