Drie dames en een heer

Hannie 08 januari 2020
In Dames op de Herengracht lezen we het verhaal over Dorine, Lily en Julia. Ze hebben elkaar tijdens een schildercursus in Griekenland leren kennen en zijn sinds die tijd gezworen vriendinnen. Veertig jaar later koopt Dorine een pand op de Herengracht in Leiden om daar samen hun oude dag door te brengen. Het wordt volledig gerenoveerd en aan hun wensen aangepast. Ze besluiten er ‘verticaal’ in te gaan en ‘horizontaal’ eruit. Maar of ze dat besluit kunnen handhaven?

Het pand heeft nog ruimte voor één ander persoon, het wordt Dolf, een oudere heer die wat apart overkomt, maar een leuke aanvulling blijkt op het gezelschap. Met z’n vieren beleven ze een prettige tijd met allerlei grappige en serieuze momenten. Maar langzamerhand brokkelen er ook stukjes af van hun vriendschap, bepaalde details uit het verleden worden openbaar en de geheimen zijn niet meer weg te stoppen. Na enige tijd wordt er bij Julia alzheimer geconstateerd. Dorine biedt alle hulp die nodig is. Op een gegeven moment wordt het te zwaar en ook met hulp van buitenaf is de situatie thuis niet meer houdbaar.

Margareth Hillebrandt geeft blijk van gedegen kennis over dementie, zowel wat het betekent voor de persoon die het overkomt als wel voor de mensen eromheen. Ze beschrijft zeer gedetailleerd wat er komt kijken bij deze ziekte. Voor de lezers die al meer te maken hebben gehad met demente personen in hun omgeving, is dit verhaal zeer herkenbaar, hartverwarmend en troostend.

Dementie is een zwaar thema, maar het boek leest toch heel prettig, omdat er naast alle moeilijkheden ook leuke gebeurtenissen plaatsvinden. Die afwisseling zorgt ervoor dat het een heerlijk boek is om te lezen. Het verhaal geeft je het gevoel een stukje uit het gewone leven mee te maken, zo levensecht doet het aan.

Het boek bestaat uit twee delen. Het eerste deel wordt geschreven vanuit Dorine, de vrouw die het pand op de Herengracht koopt. De strijd die zij voert, wordt heel langzaamaan uit de doeken gedaan. Het andere deel wordt verteld vanuit Dolf, zo lezen we ook over zijn geheimen en zijn beleving van de situatie waarin het verhaal zich afspeelt. Heel knap gedaan om op zo’n subtiele wijze de zaak van meerdere kanten te kunnen bekijken.

Ook de cover is het vermelden waard, een foto van de Herengracht in Leiden met een boom die de dementie symboliseert, knap gedaan. Deze levensechte roman is het waard om gelezen te worden, voor iedereen die met dementie te maken heeft, maar ook voor diegenen die deze ziekte nog niet aan den lijve hebben ondervonden. Het boek leest prettig, het is niet alleen maar kommer en kwel. De thema’s vriendschap en schuld worden naast het ziekteproces dementie goed onder woorden gebracht.

Kortom, Dames op de Herengracht is een aanrader voor iedereen en zeker voor diegenen die de stad Leiden goed kennen. De beschreven situaties zijn dan extra leuk om te lezen, omdat ze zo herkenbaar zijn.

Meer recensies van Hannie