Recensie Spiegellevens

20 augustus 2010
"Spiegellevens" is een roman waarin de levens van 4 personen met elkaar verweven zijn. Alhoewel het boek slechts 189 blz. telt duurt het toch een 80- tal blz. eer ik in het verhaal zat. Het is een werk dat niet gemakkelijk geschreven is en voor de lezer soms vermoeiend om te lezen is. Iets heeft mij er echter van weerhouden om het boek aan de kant te leggen... nieuwsgierigheid naar de afloop, de ongewone opbouw en schrijfwijze. De menselijke relaties worden tot in detail beschreven, de intriges zijn veelvuldig aanwezig. De schrijver schets goed de moeilijke communicatie tussen de diverse personages en heeft ook oog voor hun gemoedswisselingen. De sfeer van het werk is onwerkelijk en de plot ontspint zich heel langzaam. Pas helemaal aan het einde van het tweede deel van het boek wordt duidelijk wat het verband tussen de vier personages is. Ondertussen heb je als lezer een "aparte" kennismaking met de wereld van de medische wetenschap achter de rug.