Kees de jongen, door Theo Thijssen, bewerkt door Tiny Fisscher

15 januari 2015
Dit boek, oorspronkelijk geschreven in 1923, is in 2014 bewerkt door Tiny Fisscher. Deze heeft de enigszins ouderwetse oorspronkelijke tekst, in heldere bewoordingen aangepast naar de huidige tijd, zonder geweld te doen aan de inhoud van het boek. Het is nu een duidelijk, beter passend verhaal, waarvan ik soms een glimlach op mijn gezicht kreeg. Het is zo herkenbaar. De kaft geeft aan dat het ‘een klassieker is, die iedereen gelezen moet hebben’ en dat klopt in mijn ogen helemaal.

Het verhaal beschrijft de belevenissen van een 12 jarig jongentje, die Kees Bakels heet. Hij leeft in een erg rijke fantasiewereld, en neemt je mee in allerlei belevenissen. Hij leidt daarbij een heel eigen, fantasierijk leven. Helaas voor hem lopen zijn belevenissen niet altijd even goed af. Het boek geeft een prachtig beeld van de ‘mooie oude tijd’ en is tóch eigentijds, en in mijn ogen geschikt voor zowel jong als oud.

Ik heb me voorgenomen dit boek voor te lezen aan mijn 90-jarige schoonmoeder, en weet zeker dat ook zij ervan zal genieten, net zoals ik deed. Kortom, een vermakelijk en herkenbaar boek. Ik vind het dan ook een aanrader, zowel voor jong als oud. Een boek dat zeker tot mooie gesprekken kan leiden, zowel met jong als met oud.

Heleentje.

Meer recensies van