IJzersterke misdaadroman

31 december 2021
“Win-Win” met als ondertitel “wunderkammer” is het nieuwste boek van de Vlaamse auteur Jan van der Cruysse. Hij gebruikt altijd titels die kort maar krachtig zijn en met een knipoog verwijzen naar het verhaal (Bling-Bling, en Boem-Boem).

In “Win-Win” krijgt Laura, een studente in de computerwetenschappen, een intrigerende envelop. In de envelop zit een ansichtkaart en een ticket voor een reis naar San Francisco. Dit is het begin van een uitermate intrigerende internationale misdaadroman waar meerdere verhaallijnen van o.a. moorden, mensenhandel, zwendel in Covid-19 vaccins op een geloofwaardige manier samen komen. Tevens zijn de diverse verhaallijnen huidig spelende maatschappelijke problemen en dat geeft de plot een extra dimensie.

Waar ik bij zijn eerste trilogie nog vond dat hij net te veel opvulstukjes in de verhaallijnen had zitten, is dat nu absoluut niet meer het geval en dit komt het verhaal ten goede uit. De personages zijn ook beter uitgewerkt. De schrijfstijl van Jan van der Cruysse is erg beeldend en doorspekt met humor. De vele verhaallijnen zijn goed te volgen doordat hij gebruikt maakt van tijdsbepaling en op deze manier heden en verleden ook vloeiend in elkaar laat verlopen. Hij heeft mijn aandacht van begin tot eind vast weten te houden en mijn puzzelbrein weten te prikkelen. Hoe gaat alles samenvallen, wat is Laura’s rol in het geheel, waarom “wunderkammer” als ondertitel? Pagina na pagina om blijven slaan, om stukje bij beetje de puzzel in elkaar te laten vallen en de manier waarop ze in elkaar vallen is erg intrigerend en gaf mij stof tot nadenken. Wat zou ik doen als ik Laura was?

Met “Win-Win” heeft Jan van der Cruysse een ijzersterke misdaadroman geschreven en wat mij betreft is het 4,5*

Meer recensies van