Interessant en motiverend

Heidi 05 mei 2020
Dr. Michael Mosley is bekend als televisiepresentator en maker van documentaires. In 2012 kwam de documentaire Eat, Fast and Live longer uit en deze betekende de start van het vastendieet dat ondertussen wereldwijd bijval heeft. Sindsdien bracht hij verschillende boeken uit hieromtrent.

Mosley's bloedsuikerwaarden overschreden op een gegeven moment de normale drempel en dit zette hem aan om te beginnen nadenken over zijn voedingsgewoonten. Sindsdien heeft hij veel mensen geïnspireerd met zijn dieet. Hij heeft zelf vele dingen uitgeprobeerd, hij moest het aan den lijve ondervinden. Voor de rest baseert hij zijn boeken op vele kwalitatieve onderzoeken die nu hoe langer hoe meer plaatsvinden.

Dat voeding belangrijk is ivm gezondheid daar twijfelt nog niemand aan, vele artsen, diëtisten en onderzoekers zijn ondertussen overtuigd van de relatie tussen beiden. Maar er is nog werk aan de winkel, overheden hebben het toch nog wat lastig om zich aan te passen aan de nieuwe inzichten. De gevestigde adviezen zoals bijvoorbeeld dat vet zoveel mogelijk moet vermeden worden, zijn achterhaald maar sommigen blijven toch nog hardnekkig overtuigd van de juistheid ervan. Gelukkig is er beterschap.

De snelle 800 is een interessant en stimulerend boek dat verder bouwt op het 5:2 vastendieet. Wetenschappelijke inzichten staan immers niet stil, gelukkig. Aangezien we ouder worden dan vroeger, is het goed om te weten dat we zelf veel kunnen doen om gezond ouder te worden, een goede levenskwaliteit is toch iets om met zijn allen naar te streven, en we moeten het zelf doen.

Meer recensies van Heidi