Zoals een thriller moet zijn: intrigerend en spannend

Heidi 20 december 2019
Ingar Johnsrud woont in Oslo, studeerde filmwetenschap en journalistiek en werkt bij een van de grootste Noorse mediaconcerns. De drie boeken in De Beier of De Broederschap trilogie zijn verschenen in Nederlandse vertaling en Zij die volgen is dus de eerste. Een verrassend goed debuut moet gezegd.
Het verhaal start met de vondst van de lijken, allemaal leden van een sekte. Dit is op zich al erg maar de andere leden blijken dan ook nog eens verdwenen. Er zijn ook nog enkele korte hoofdstukken die zich afspelen tijdens de oorlog. Zoals je kan verwachten heeft dit een link met het verhaal in het heden, het zou ook wat raar overkomen moest dit niet het geval zijn.
Wat we krijgen voorgeschoteld in dit boek is niet van de poes. Het leven in een sekte en het ontsnappen eraan is nooit gewoon, maar wat er dan zo langzamerhand aan het licht komt, is zelfs schokkend. Met de tweede Wereldoorlog in gedachten weet je echter ook dat dit realiteit is of was.
Johnsrud heeft er een spannend verhaal van gemaakt waarbij je je niet hoeft te vervelen, integendeel. Er is altijd wel iets aan de hand dat je prikkelt om verder te lezen. Het is wel aan te raden om bij de les te blijven, simpel is het verhaal niet en al helemaal niet met al die namen. Deel twee ligt al te wachten, we kunnen maar beter niet te lang buiten dit verhaal vertoeven om goed mee te blijven.

Meer recensies van Heidi