Hoe overleef je......

Ik heb genoten van De Overlevenden. Wat een bijzonder en goed boek. Het boek heeft een pakkende cover met drie jongens die een sprong in het diepe water wagen. Je ziet daar al dat het synchroon lijkt maar dat ze ook los zijn van elkaar. Daarnaast ontmoeten ze als ze het water tegemoet springen hun eigen spiegelbeeld. Daar waar ik eerst dacht dat het een boek over verwaarlozing was, is dit boek zoveel meer. Het verhaal wordt verteld vanuit Benjamin, een van de broers. Hij blikt terug naar zijn jeugd en vanuit het heden gaat de verhaallijn terug in de tijd. Dit op zich is al bijzonder om te lezen en de schrijver creëert hierdoor meer verdieping en op deze manier komt beter aan bod wat deze jongens gevormd heeft. De schrijfstijl vind ik prachtig. Soms komt er ook mooie symboliek in naar voren.

Drie jongens, die met hun ouders op een idyllische plek op vakantie zijn, die daar hun eigen rituelen en gezamenlijke momenten hebben, maar die ook te maken hebben met ouders die slechts selectief hun aandacht aan hun kinderen lijken te geven. Benjamin beschrijft de gebeurtenissen van vroeger vanuit zijn eigen kind-perspectief. In het heden zijn de broers teruggegaan naar de vakantieplek. Stap voor stap wordt duidelijk waarom ze daar zijn, wat daar aan vooraf is gegaan en wat hen toch zo gevormd heeft. De ontknoping zie je echt niet aankomen.

Aanrader! Met dank aan Hebban voor de leesclub.

Meer recensies van Heleen van der Velde