Poëtische roman

Heleen van der Velde 07 september 2019
Een prachtige roman over een man, Cesar, die zijn echtgenote Paz verloren heeft. Hij besluit te sterven omdat hij geen doel meer heeft om voor te leven en omdat hij zijn kind niet meer kan aankijken, aangezien ze zo op haar lijkt. Hij neemt zijn pillen in en op dat moment belt er een jonge vrouw aan. Deze jonge Nana, een Griekse architectuurstudente, beweert zijn buurvrouw te zijn. Wat volgt is een mythische zoektocht naar Paz en naar zijn wortels, een reis door paradijselijke plekken. De roman is doorspekt met mythische Griekse verhalen, kunst en mooi beschreven vergezichten over een blauwe zee in een taalgebruik van niveau. Afgewisseld met de schrijnende actualiteit in Parijs, zijn woonplaats, maakt hij zich zorgen over de wereld, de toekomst, maar de jonge schoonheid (niet alleen van Nana) wakkert een sprankje leven aan, waardoor Cesar als het ware gelouterd wordt.

Ik vind deze poëtische roman een aanrader vanwege het taalgebruik, de beschrijvingen en de veelheid aan symboliek met Griekse verhalen. Een prachtig leerzaam en louterend verhaal.

Meer recensies van Heleen van der Velde