De geschiedenis van de familie Dressel

hennie altena 22 augustus 2019
De grootouders van de auteur Kati Naumann woonden in het voormalige Oost Duitsland in het niemandsland tussen Oost en West. (het zgn . Sperrgebiet). Kati besloot een roman te schrijven om weer te geven hoe het was om in zo'n gebied te leven.
Het resultaat is een boeiende familieroman over de familie Dressel, die (al generaties lang) eigenaar is van het familiehotel Waldeshoh am Rennsteig in het Thuringerwoud.
Hoofdpersoon Milla zoekt in haar vrije tijd naar "lost places" . Bij een van haar zoektochten ontdekt ze bij toeval in het Thuringerwoud de resten/kelder van een voormalige hotel. Daar vind ze een schriftje van een van de bewoners . Milla gaat op zoek naar Christine, de eigenaar van het schriftje, om zo meer te weten over deze familie en wat hen overkomen is.

De auteur gebruikt 2 verhaallijnen om haar verhaal te vertellen.
Enerzijds het verhaal van Milla die bevriend raakt met Christine .
Christine wil niet veel kwijt over haar familie en wat hen overkomen is.. Milla blijft echter volhouden en hoort het verhaal van de familie Dressel. De familie werd in 1977 plotseling gedwongen het hotel te verlaten. De familie heeft nooit geweten waarom en wie verantwoordelijk was voor de uitzetting. Pogingen om na de val van de muur hun bezit terug te krijgen, gaven geen resultaat. De familie liet het daarbij.
Milla weet toch de familie over te halen om haar onderzoek te laten doen naar de uitzetting en ze gaat proberen of ze hun bezit weer terug kunnen krijgen.
Het andere verhaal vertelt de geschiedenis van de familie Dressel, die al jaren eigenaar zijn van het hotel .Hun verhaal speelt zich grotendeels af na de tweede wereldoorlog, Het hotel kwam in het Sperrgebiet te liggen maar de familie kreeg toestemming van de autoriteiten om daar te blijven wonen. Ondanks alle beperkingen en angst, blijven zij er wonen en de hoop houden het hotel ooit weer te openen.

Het verhaal is toegankelijk geschreven en geeft een goed beeld van het leven in de voormalige DDR. Het leest vlot weg en beschrijft uitgebreid het leven van de familie zowel in het verleden als in het heden. In het begin moet je even wennen aan de 2 verhaallijnen maar dat heb ik niet als storend ervaren .
Ik vond het een onderhoudende roman die makkelijk leesbaar. Ik zou het eerder een familieroman noemen dan een literaire of historische roman
.Het geeft een goed beeld over het leven van een familie woonachtig in het grensgebied tussen de 2 dutslanden, die na de tweede wereldoorlog hun leven in het hotel weer oppakken en hopen op betere tijden.

Meer recensies van hennie altena