Weet wie je in huis haalt …

Henny Assink 26 maart 2024
De logé – Nelle Lamarr (vertaling Lia Belt)

‘De logé’ is de eerste thriller van Nelle Lamarr; daarvoor heeft ze meerdere romans geschreven onder het pseudoniem Nelle L’Amour.
Het verhaal draait om het rijke gezin Merritt uit Los Angeles: vader Matt, moeder Natalie, dochter Paige (17 jaar) en zoon Will (12 jaar). De oudste dochter, Anabel is 2 jaar geleden overleden, wat een behoorlijke stempel op het gezin drukt. Vooral Natalie is daar kapot van.
Natalie hoopt dat Tanya, een Britse uitwisselingsstudente die 1 jaar bij het gezin komt wonen, haar afleiding geeft.
Natalie is weg van Tanya en beschouwt haar als een eigen dochter, Paige daarentegen vertrouwt haar niet. Tanya palmt Natalie steeds meer in, maar blijkt ook een duistere kant te hebben die steeds meer naar de voorgrond komt. Wie is Tanya, wat is ze van plan en waarom is ze juist bij de familie Merritt gekomen?

Mijn mening:
In ruil voor een recensie mocht ik dit boek lezen. Het was mijn eerste boek van Nelle Lamarr. De voorzijde van de cover van ‘De logé’ raadt het boek aan voor de fans van Freida McFadden. De afbeelding op de cover deed mij ook direct denken aan ‘De hulp’ en ‘Wat de hulp weet’. Beide boeken heb ik met veel plezier gelezen. Op de achterzijde van de cover beveelt Freida McFadden ‘De logé’ zelf ook aan. De belooft wat!
Het verhaal is op dezelfde manier opgebouwd als de ‘Hulp’ boeken: een proloog met daarin een terugblik van één van de personages, waarbij niet duidelijk wordt wie dit is, maar waaruit al wel blijkt dat er van alles gebeurd is/staat te gebeuren. Daarna het verhaal zelf en tenslotte een epiloog waaruit blijkt dat er weleens een vervolg zou kunnen komen…
In tegenstelling tot de boeken van Freida McFadden, waar ik steeds meer sympathie kreeg voor de hulp, krijg ik in dit boek steeds meer afkeer van de logé.
De hoofdstukken zijn kort en afwisselend vanuit het oogpunt van Natalie en Paige geschreven. Er zit 1 hoofdstuk uit het oogpunt van Matt tussen. In ieder hoofdstuk wordt iets blootgegeven waaruit blijkt dat Matt en Natalie, zowel apart van elkaar als samen, geheimen uit het verleden met zich meedragen. De spanning wordt daardoor steeds verder opgebouwd. Tijdens het lezen bleef ik in mijn hoofd opties overwegen wie wat gedaan zou kunnen hebben en hoe de samenhang tussen de personages was. Bijna tot op het eind bleef dit voor mij een raadsel, maar dit, samen met de prettige schrijfstijl, zorgde er wel voor dat ik het boek ik no time uitgelezen had. Laat deel 2 maar komen!

Meer recensies van Henny Assink