Een topper

Henri 26 mei 2021
John Banville, ook bekend onder het pseudoniem Benjamin Black heeft een klassieke detective geschreven. In de context van het slepende conflict tussen Katholieken en Protestanten in Ierland, reist de protestantse inspecteur Strafford (hoewel iedereen hem Stafford noemt) naar het landgoed Ballyglass House waar een priester is vermoord.

Banville dient het verhaal hoewel met alle clichés van dien, erg smaakvol en grappig op. Een adellijke kolonel, zijn jongere, ziekelijke echtegenote waar de inspecteur gevoelens voor ontwikkelt, de niet zo preutse enigmatische stiefdochter, een gladde maar o zo machtige bisschop, enzovoorts... Een serie aan kleurrijke figuren passeert de revue door de vaardige pen van de Nobelprijskandidaat met ongelooflijk genoegen aan ons voorgesteld.
En dit alles terwijl de sneeuw ruimschoots valt en de kille wind op Kerstavond waait door de ijzige straten. Wie, o wie heeft de priester vermoord?

Voor de liefhebbers van een detective met alle Christie-elementen maar dan een heel stuk ijziger, donkerder en humoristischer: een echte aanrader! Vijf sterren.

Meer recensies van Henri