Onheimelijk en duister sprookje

Her_Fading_Words 23 oktober 2023
In 'Coraline' neemt topauteur Neil Gaiman ons mee naar een absurde wereld vol onheimlijke figuren. Het verhaal gaat over Coraline Jones, een 11-jarig meisje die maar al te vaak geconfronteerd wordt met zaken die haar niet zinnen: haar ouders die het te druk hebben, haar nieuwe buren die haar naam verkeerd zeggen, eten dat ze niet lust, enzovoort. Tot ze op een dag een vreemde deur ontdekt in een van de kamers van hun nieuwe huis. En daar treft ze kopieën van haar ouders aan, met ogen van knopen. Ze bieden haar een perfect leven, met alles wat haar hart verlangt. Maar als het te goed lijkt, is het dat vaak ook…

'Coraline' is een vrij dun boek en eenmaal begonnen, kun je het moeilijk wegleggen. Het verhaal leest als een trein en sleurt je steeds dieper mee in de onheimlijke wereld achter de deur. Fans van Alice in Wonderland zullen beslist de gelijkenissen zien tussen Carolls absurde sprookje en dit donkere pareltje. Het belang van identiteit, de vreemde en soms zelfs absurde dialogen met de figuren op Coraline’s pad, de zwarte kat die in het begin veel weg heeft van de Cheshire kat en het constante gevoel van fascinatie en angst.

Neil Gaiman heeft heel wat pareltjes geschreven (waarvan 'Sandman' en 'Stardust' mijn absolute favorieten zijn), 'Coraline' is wellicht een van zijn meest geliefde werken. Ben je nog op zoek naar een leuk boek voor tijdens de korter wordende dagen? Wil je eens goed gruwelen? Dan is dit zeker een aanrader!

Meer recensies van Her_Fading_Words