Een stoere en atypische heldin

Her_Fading_Words 14 november 2023
In 'De Avonturen van Amina Al-Sirafi' reizen we mee met Amina, een gepensioneerde piraat die zich, wanneer de kleindochter van een edelvrouw ontvoerd wordt door een Frankische tovenaar, gedwongen ziet om een laatste missie aan te gaan en het meisje te redden. Onderweg krijgt ze te maken met allerlei magische wezens, gevaren op zee en monsterlijke mensen...

Nadat ik de Daevebad-trilogie had gelezen, was ik wel benieuwd naar dit nieuwe verhaal. Chakraborty heeft de gave om fantasyverhalen te creƫren die ertussen uit springen. Ook dit verhaal was uniek. De maritieme setting, gecombineerd met de oosterse culturen spraken me erg aan. Wat ik ook zeker vernieuwend vond, was het feit dat Amina geen jonge tiener is, maar een vrouw van middelbare leeftijd. Iemand die ervaring heeft en sterk in het leven staat... Ook haar crew bestaat uit oudere mensen - elk met hun eigen intrigerende achtergrondverhaal en specialiteit. Het toont dat ook oudere mensen interessante hoofdpersonages kunnen zijn, en dat het leven heus niet stopt eens je getrouwd bent en kinderen hebt.

De vertelstijl was aangenaam. Het verhaal wordt in ik-stijl verteld, als een mondelinge overlevering aan een scribent. Een verrassend personage waar we later meer over te weten komen!

Zoals de titel al doet vermoeden, kunnen we nog heel wat meer avonturen verwachten. Benieuwd waar Amina's reis heenleidt.

Meer recensies van Her_Fading_Words