Een jury: Het zijn twaalf mannen en vrouwen uit de plaatselijke gemeenschap die samenkomen om te beslissen welke client de beste jurist heeft.

hugo van der wildt 23 november 2019
En over de jury gaat het ook in dit boek. In Amerika is dat zeker zo belangrijk, het kiezen van de jury, als het proces.
Heel de theorie over de schaduwjury ontgaat mij volledig en dit is ook het zwakste element in het boek. De rest was van zeer hoge kwaliteit, geschreven door iemand die de wereld van de rechtbank zeer god kent. Het proces over wapenhandel zal nog vele malen in Amerika gevoerd worden.
De gewone burger is in Amerika nog meer een speelbal in de rechtbank dan in Belgie. Dat wil niet zeggen dat ze er in Belgie ook wat van kennen. Het beste is dat men er kan wegblijven. Trouwens de zwarte jassen die van voorzitten kan men vergelijken met God de vader. Geen voeling met de samenleving of menselijke gevoelens en zeker van kinderen. Er is maar één zaak telt: de wet, zwart wit.
Dat neemt niet weg dat mooie zaken worden gezegd in het boek.
Door onze bereidheid om de aankoop van wapens en het willekeurig afvuren daarvan toe te staan, hebben we een atmosfeer gecreeerd waarin geweld en haat een populair tijdverdrijf zijn geworden.
Beroer het hart, zet de geest in beweging, dat is de sleutel tot de advocatuur.
Er zijn dingen in het leven die nog belangrijker zijn dan nog meer rijkdom vergaren.
Besluit: Zeer goed en kan tussen de grote schrijvers staan zoals J. Grisham;

Meer recensies van hugo van der wildt