Zeer teleurstellend

Inge Hogevonder 07 juni 2019
Holly Smale is terug, en hoe! In deze gloednieuwe serie stelt ze de zusjes Valentine voor: Hope, Faith en Mercy. Als telgen uit een geslacht van vier generaties beroemde acteurs is de roem hun komen aanwaaien. Net als hun geld en hun schoonheid trouwens. Hope is de jongste van het stel. Ze hunkert naar het moment dat ze zestien wordt, want dan zal ze eindelijk het jetsetleven van haar zussen kunnen leiden. Maar eerst heeft ze haar zinnen gezet op de liefde – echte, allesoverdonderende liefde. Het lot lijkt haar gunstig gezind als ze in de metro van Londen haar droomjongen letterlijk tegen het lijft loopt. Maar ja, in het leven loopt niet altijd alles zoals in de film – zelfs niet als je Valentine heet.

Met hoge verwachtingen en vol spanning wachtte ik totdat het nieuwe boek van Holly Smale binnenkwam. Na het lezen van alle GeekGirl boeken kon ik niet wachtten om te beginnen met lezen. De cover is vrolijk en uitnodigend. Het spoort aan om op te pakken in de boekhandel en om direct te starten met lezen. Je wordt direct midden in het verhaal gegooid. Het heeft dan ook even nodig om te begrijpen wat er allemaal aan de hand is, wie de hoofdpersonages zijn en welke kant het verhaal uit gaat. Door de fijne en makkelijke schrijfstijl van Holly Smale is dat geen probleem. Je vliegt door de pagina´s en zit dan ook al snel in het verhaal. Dat er geen introductie is ben je dan ook al snel vergeten. Helaas wordt het boek er niet beter op. De hoofdpersoon, Hope, is compleet ´over the top´ neergezet. Ze komt over als een dom en enorm naïef meisje. Ongeveer bij blz. 80 was ik er dan ook helemaal klaar mee. En heb ik het boek aan de kant gesmeten. Omdat het een buzzboek was heb ik het uiteindelijk weer opgepakt en uitgelezen maar ook met veel tegen zin. Holly Smale heeft met de hoofdpersoon wat mij betreft compleet de plank misgeslagen, heb nog nooit een boek gelezen met zo´n irritant hoofdpersoon. Ook de scenes die tussendoor werden beschreven waren niet aan mij besteed, maar deze waren dan ook makkelijk over te slaan. Het boek was gelukkig daardoor snel uit en de fijne schrijfstijl maakte het lezen toch nog dragelijk. Diep teleurgesteld sla ik dit boek dicht. Meer dan 1 ster kan ik het helaas niet geven aangezien ik het boek normaal gesproken nooit uitgelezen zou hebben.

Meer recensies van Inge Hogevonder