Werkelijk het mooiste boek dat ik de afgelopen jaren heb gelezen. En dat waren er heel wat. Al na enkele zinnen zat ik in het België van honderd jaar geleden en zag ik het hele boek als een wonderlijke, dromerige, poetische, romantische, liefdevolle en prachtige film voor me. Ik ben van Amand gaan houden. Zeldzaam prachtig geschreven en een heel bijzonder verhaal, met zoveel details dat ik me vaker dan een keer op de gedachte betrapte dat het wel haast echt gebeurd moet zijn. Ontroerend. Zo mooi geobserveerd. Zo gruwelijk de oorlogsdromen beschreven. Zoveel liefde, voor zowel het schrijven, het verhaal, de personages, de geschiedenis.

Ik kan niet zeggen dat ik het in één ruk uitgelezen heb, daarvoor is het verhaal te intens en gewoonweg te lang (gelukkig). Maar ik heb zelden dat ik me zo verheug om weer verder te lezen in een boek. Ik heb het e-book geleend van de bibliotheek, maar dit is een boek dat ik wil hebben en ik ga het dan ook kopen. Heel erg bedankt voor het schrijven ervan, Anjet. Wat een werk zul je eraan gehad hebben, maar het is het waard. Dit verhaal is een klassieker, zou het in elk geval moeten worden.

Reacties op: Magistraal

De herinnerde soldaat - Anjet Daanje