Smaakt naar meer!

Iris Windmeijer 14 juni 2020
Het is duidelijk dat Stroombergen goed heeft nagedacht over de plot van Zij die zwijgt. Alles klopt tot in de kleinste details, en dat zie je heel goed wanneer je het boek dichtslaat en weer wat leest in de eerste hoofdstukken. De puzzelstukjes zijn perfect geschapen, waardoor je door móet blijven lezen tot de laatste pagina. Zij die zwijgt sluit naadloos aan bij de actualiteit, met deze hedendaagse thriller stipt Stroombergen belangrijke thema's aan van het nú.
Hanna en Léon zijn interessante personages, maar het is zeer prettig dat ook de andere personages zo duidelijk hun eigen stem hebben. Ze bestaan niet slechts op papier, maar lijken mensen van vlees en bloed. Door het verstrekken van kleine details over hun leven krijgen deze personages kleur en leef je nog meer met ze mee.
Wat ik extra leuk vond aan deze thriller is het gevoel voor locatie. Er worden meerdere plaatsen in en buiten Nederland bezocht, waardoor Zij die zwijgt niet zo locatiegebonden is. Hierdoor sta je dicht bij het verhaal: het kan ook gebeuren waar jij woont.

Met Zij die zwijgt heeft Stroombergen weer een zeer sterke thriller van een hoog kaliber neergezet. Smaakt naar meer!

Meer recensies van Iris Windmeijer