Recensie: Escape - K.R. Alexander

Iselleleest 02 april 2023
Cody droomt ervan om naar de opening van Escape te gaan, het nieuwste en spannendste attractiepark ter wereld. Helaas is dat alleen weggelegd voor de rijke en coole kinderen, en daar hoort Cody niet bij. Als er een paar kaarten worden verloot, ontvangt hij tot zijn grote verbazing een van die uitnodigingen.

Eenmaal binnen, weet hij niet wat hij ziet! Het begint fantastisch, maar al gauw verandert zijn droom in een nachtmerrie. De attracties zijn levensgevaarlijk, kinderen verdwijnen en het spel wordt een gevecht op leven en dood. Kan Cody uit Escape ontsnappen?

'Jullie spelen niet meer voor de lol. Jullie spelen voor jullie leven.'

Attractieparken. Ik houd er wel van. Als kind kon het mij niet gek genoeg zijn.
Griezelige spookhuizen, achtbanen met dubbele loopings, G-krachten die mijn maag een sprongetje lieten maken. Heerlijk!
Het is alleen al een tijdje geleden dat ik naar een attractiepark geweest ben...
Tijden veranderen. Attractieparken ook. Dus ik ben héél benieuwd wat Escape mij brengen zal. *Muahahahahaaa* (een gemene lach)

In 'Escape' volgen we Cody, hij is 12 jaar en fan van attractieparken. Hij telt de dagen af tot Escape zijn deuren zal openen. Hij wil graag zijn thuissituatie ontvluchten. Zijn ouders maken vaak ruzie en hij voelt zich niet gezien. Escape klinkt als dé perfecte plek om even niet meer Cody te zijn.

Het verhaal las erg vlot. De schrijfstijl was beeldend en de hoofdstukken kort. Het was alsof ik ook in Escape was en ik kan je vertellen: dit is géén attractiepark waar ik zelf heen zou willen gaan. Het voelde voor mij nét iets te echt. Wat in feite heel positief is, want dat betekent dat ik écht door het verhaal meegenomen werd.

Al vond ik dat 'Escape' eigenlijk meer een dystopisch verhaal is. Een dystopisch verhaal met horror elementen. Het deed mij denken aan The Hunger Games, Jurassic Park en Pirates of the Caribbean. Een geweldige combinatie!

Het verhaal is meeslepend, spannend én zit boordevol actie. In Escape worden je diepste angsten werkelijkheid. Én het is een plek voor bezinning. Want het gras is écht niet groener bij de buren. En al zeker niet in Escape. ****

Meer recensies van Iselleleest