Vroeger was dit een fantastisch boek

ish 06 november 2023
3,5 ster

Frans van der Steg is onderwijzer en vertelt ook regelmatig verhalen aan zijn leerlingen. In deze verhalen speelt hij zelf de hoofdrol als Frans de Rode (door zijn rode haar). Op een dag weet hij even niks meer te verzinnen en vertelt hij dat hij wacht op een brief. Als die brief dan ook echt aankomt denkt hij eerst dat zijn leerlingen hem in de maling nemen. Dit blijkt echter niet zo te zijn en Frans komt in een complot terecht. Hij is vastbesloten om uit te zoeken hoe alles in elkaar steekt. Een boek vol avontuur.

Dit boek is in 1966 uitgegeven en als kind heb ik hem ook zeker gelezen. Niet zo gek want ook toen las ik al veel boeken. Eigenlijk was het in mijn kindertijd al best een oud boek als ik me het zo bedenk. Het taalgebruik is niet meer van deze tijd en er zijn inmiddels ook wel betere boeken uitgegeven. Ik was nieuwsgierig omdat hij nog in de hebban top 1000 staat. Wat mij betreft toch een beetje onterecht. Voor die tijd was het een fantastisch boek, maar nu begint het toch echt te verouderen. Ik verwacht dat dit boek ook meer gelezen wordt door volwassenen dan door kinderen. Ik denk in ieder geval niet dat ik mijn leerlingen blij zal maken als ik besluit dit boek voor te lezen. Vooral door het taalgebruik, het leven waar ze zich niet meer in kunnen vinden, de personages die toch te weinig diepgang hebben en het minder spannende avontuur dan ze gewend zijn uit andere boeken uit deze tijd.

Meer recensies van ish