Hoop op een betere toekomst

Isolde 20 november 2020 Auteur

Het rode lint is een Young Adult-roman over de Tweede Wereldoorlog. Het verhaal speelt zich af in Auschwitz, in dit boek Berkenwoud genoemd, ‘de plek waar iedereen arriveert, maar niemand vertrekt’. Het verhaal wordt verteld door Ella, een joods meisje dat gevangen zit in Berkenwoud. Ze raakt bevriend met Rose en samen proberen ze de hel die deze plek is te overleven.

In het begin van Het rode lint krijgen de meisjes een baantje bij het Hogere Naaiatelier, gevangenen maken hier kleding voor de vrouw van de commandant en voor bewaaksters. Ella is ontzettend vaardig in het ontwerpen en naaien van kleding, dit heeft ze van haar oma geleerd, en ze maakt de prachtigste jurken. Op een gegeven moment gaat er iets mis, Ella wordt zwaar mishandeld en zij en Rose worden het Hogere Naaiatelier uitgezet. Nu moeten ze op zoek naar een ander baantje om het kamp en de oorlog te overleven.

Rose kan goed borduren en maakt daarmee Ella’s creaties nog mooier. Maar bovenal is zij verhalenverteller. Ze weet altijd iedereen af te leiden en even de ellende te laten vergeten met haar verhalen over eten, prinsessen en draken, elfen en sprookjes. Zij neemt iedereen mee naar een andere plek en houdt het vertellen urenlang vol. Het sprookjesland in haar hoofd is een manier om aan de barre realiteit te ontsnappen.

Het rode lint vertelt over de Tweede Wereldoorlog en het concentratiekamp vanuit het perspectief van een vijftienjarige. Een vijftienjarig meisje dat niet goed kan bevatten wat er allemaal gebeurt, maar ja, wie kan dat überhaupt…? Dit leidt er toe dat er hoop spreekt uit het boek, de verwachting dat het ooit voorbij gaat en je je dromen weer kunt najagen, hoop op een betere toekomst. We kennen allemaal de gruwelen, de ellende en de onmenselijke omstandigheden van Auschwitz, Het rode lint laat daar een beetje van zien, hoe verder je in het boek komt hoe meer. Het is overigens genoeg, zeker gezien de doelgroep van het boek.

De hoop en het optimisme blijken bijvoorbeeld uit de barak, die we in andere oorlogsboeken kennen als Kanada en waar kleding en bezittingen van nieuwe gevangenen werden gesorteerd, die in Het rode lint het Warenhuis heet. Of sowieso de naam van het kamp, Berkenwoud in plaats van Auschwitz. Ook uit de titels van de zes hoofdstukken van Het rode lint spreekt optimisme. Het zijn kleuren, zoals rood, roze en geel. Hoe onlogisch het misschien ook klinkt, want je zou verwachten dat in Auschwitz alles grijs en grauw is, toch zijn de titels heel erg van toepassing op de hoofdstukken.

Het rode lint is een absolute aanrader. Omdat het een mooi verhaal is over de Tweede Wereldoorlog dat voor jongeren toegankelijker is dan de vele volwassen oorlogsromans. Maar ook omdat er mooie, bijna filosofische teksten in staan die je aan het denken zetten over het verhaal, over de geschiedenis en over het leven in het algemeen.

Meer recensies van Isolde