Een intens boek dat onder je huid kruipt

Isolde 17 september 2019 Auteur

Izzy + Tristan is de debuutroman van Shannon Dunlap. Het is een mooi geschreven, boeiend verhaal dat onder je huid gaat zitten. Het is niet makkelijk het verhaal los te laten, zeker niet na het verrassende einde.   Izzy en haar tweelingbroer Hull zijn 16. Ze hebben artistieke ouders die volgens de tweeling soms wat zijn blijven steken in het hippie-tijdperk. Ze besluiten van Manhattan naar Brooklyn te verhuizen. Voor Izzy verandert alles; ze is een wit meisje dat in een overwegend zwarte wijk gaat wonen.

‘Ik was geboren en getogen in New York, dus ik kende echt wel een heleboel mensen die zwart, latino of Aziatisch waren. Wat ik niet gewend was, was om zo overduidelíjk, aandachttrekkend wit te zijn in een buurt waar de meeste mensen dat niet waren.’

Tristan woont vlakbij het nieuwe huis van Izzy. Hij woont bij zijn tante en is een goede schaker. Hij doet voor zijn school mee aan wedstrijden op het hoogste niveau. In zijn vrije tijd speelt hij wedstrijden voor zijn neef Marcus, die hier leuk aan bijverdient. Marcus is het typische voorbeeld van een populaire jongen waar iedereen naar luistert en waar ze eigenlijk allemaal bang voor zijn. Al snel na de verhuizing krijgt Hull ruzie met Marcus, en dat moment is bepalend voor het vervolg van het verhaal. Direct na het incident ontmoet Izzy Tristan en het is voor allebei liefde op het eerste gezicht.

Izzy + Tristan speelt zich af in 2014. Dunlap refereert meermalen aan de dood van Michael Brown en Eric Garner, twee jonge zwarte mannen, als gevolg van politiegeweld. Dit is in 2019 nog steeds een actueel onderwerp. Het boek voelt hiermee als een aanklacht tegen de huidige maatschappij, vooroordelen en racisme.

Het belangrijkste is echter het verhaal over de opbloeiende liefde tussen Izzy en Tristan. Zij zijn verliefd, zij houden van elkaar en horen bij elkaar. Het is een mooi liefdesverhaal tegen een donkere achtergrond. Andere belangrijke onderwerpen zijn de tweelingband tussen Izzy en Hull, vriendschap, schaken en natuurlijk de al eerder genoemde actualiteit die leidt tot een ongewisse toekomst.

Izzy + Tristan is in de basis een actuele hervertelling van het klassieke verhaal Tristan en Isolde. In eerste instantie is dit zichtbaar omdat de namen van de hoofdrolspelers overeenkomen (Izzy is afgeleid van Iseult, de oud-Engelse schrijfwijze van Isolde; Marcus is koning Mark). Ook de basiselementen uit het oorspronkelijke verhaal zijn allemaal terug te vinden: de heerser en zijn kampioen, een vrouw en een driehoeksverhouding.

Het boek leest prettig. De zinnen zijn vaak eenvoudig, maar ook geregeld heel poëtisch. Een van de mooiste vergelijkingen gaat over het samenvouwen van de tijd, waardoor je een glimpje van de toekomst opvangt. Soms gebruikt de auteur ook zware woorden en uitdrukkingen, zoals ‘… de kristallijne verstilling van dat moment van oogcontact was verdampt’. Ze passen zonder uitzondering bij de soms dreigende sfeer van het verhaal en zijn daardoor niet storend.

De hoofdstukken beslaan over het algemeen slechts een paar bladzijden. Het boek kent drie verschillende vertellers: Izzy, Tristan en Brianna, een wederzijdse vriendin. Ze hebben alle drie een duidelijke eigen stem en vertellen over de gebeurtenissen zoals zij die zien en ervaren. De hoofstukken dragen de naam van de verteller. Een mooi detail in de vormgeving is dat achter de titel van ieder hoofdstuk een schaakstuk is afgebeeld. De stukken zijn niet willekeurig gekozen, maar staan symbool voor de rol van de vertellers in het boek.

Al vanaf het begin voel je tussen de regels door dat er iets dreigt te gebeuren. Het is knap hoe Dunlap deze spanning opbouwt en toch met een totaal onverwacht einde komt. Izzy + Tristan is een mooie actuele Young Adult roman die niet alleen geschikt is voor jongeren, maar gezien de thematiek en actualiteit zeker ook voor volwassenen.

Meer recensies van Isolde