Verlangen naar Perziƫ

Isolde 01 juli 2022 Auteur

Sneeuwvlokken in Teheran gaat over twee sterke vrouwen, Darya en haar dochter Mina. Het boek bestaat uit drie delen, begint in 1996 en ook het laatste deel speelt zich weer in 1996 af. Het middendeel begint in 1978 en beschrijft het leven van Darya en haar echtgenoot Parviz in Iran vlak voor het begin van de Iraanse revolutie. De situatie escaleert dusdanig dat het gezin in 1985 vlucht en een nieuw leven moet opbouwen in de Verenigde Staten.

Darya is dol op getallen en had graag wiskundige willen worden, maar dat zat er na hun vlucht niet meer in. Wel heeft ze een wiskundeclubje opgericht samen met twee andere vrouwen met ook een migratie-achtergrond. Verder besteedt ze haar tijd aan het bouwen van spreadsheets om aan de hand daarvan de perfecte Iraans-Amerikaanse man voor dochter Mina te vinden.

Mina is 25 en zit helemaal niet te wachten op de pogingen van haar moeder haar aan een man te koppelen. Ze is niet gelukkig in haar studie en ze voelt zich niet volledig geaard in de Verenigde Staten. Ze besluit om een paar weken naar Teheran te gaan, terug naar haar roots en om te kijken of ze het Iran uit haar jeugd terug kan vinden. Darya besluit mee te gaan om familie te bezoeken.

Marjan Kamali is geboren in Turkije, haar ouders komen uit Iran en ze woont met haar gezin in de Verenigde Staten. Sneeuwvlokken in Teheran is haar tweede roman, in het Nederlands vertaald door Iris Bol en Marcel Rouwé. Kamali is met haar achtergrond de perfecte persoon om in de huid van Mina, maar ook van Darya, te kruipen.

De personages in het boek zijn sympathiek, maar hebben gelukkig ook karaktertrekjes die soms irritant kunnen overkomen of waar je je over verbaast. Dat maakt het verhaal alleen maar echter en aantrekkelijker om te lezen. Je kunt goed met de hoofdpersonen meeleven. Het verhaal zuigt je al snel op en het wordt steeds lastiger het boek aan de kant te leggen.

Het historische decor waartegen Sneeuwvlokken in Teheran zich afspeelt is bijzonder interessant. De Iraanse revolutie en de Islamitische revolutie, die niet lang daarna plaatsvond, zullen de meeste lezers slechts van horen noemen kennen. Auteurs met Iraanse roots, zoals Kamali, kunnen hierover van binnenuit vertellen en dat maakt verhalen als dit boek zeer waardevol. Als lezer krijg je een kijkje in een normaal Iraans-Amerikaans gezin en de waarden die voor hen belangrijk zijn. Wat misschien nog wel het meest interessant is, is het bezoek van Darya en Mina aan Iran. De spanning van de reis, ‘komen we Iran wel in en uit?’ (we hebben het over 1996, dus toch weer een heel andere politieke situatie dan anno 2022), is aangrijpend. Dat geldt ook voor de vriendin van Mina in Teheran die heel beeldend haar dubbelleven, privé en voor de buitenwereld, beschrijft. Boeken verruimen je horizon en laten je kennismaken met andere culturen en dat geldt zeker voor een boek als Sneeuwvlokken in Teheran.

Meer recensies van Isolde