Liefde kan bitterzoet zijn

Isolde 09 augustus 2021 Auteur

Zomer voor altijd is het laatste deel van de 'Zomer'-trilogie van Jenny Han. Han is in Nederland vooral bekend van de ‘Aan alle jongens van wie ik hield’-trilogie over Lara Jean, die ook voor Netflix is verfilmd. De 'Zomer'-trilogie was echter al eerder een New York Times-bestseller en wordt momenteel verfilmd in een televisieserie voor Amazon Prime. Uitgeverij Moon heeft de drie boeken in juni 2021 opnieuw uitgegeven in een nieuw jasje, vertaald door Selma Soester.

De trilogie is een perfecte summerread en gaat over de driehoeksverhouding tussen Belly Conklin en de broers Jeremiah en Conrad Fisher. Samen met Belly’s broer Steven hebben ze altijd de zomer gezamenlijk en samen met hun moeders doorgebracht in Cousins Beach. Sinds het tweede deel, Een zomer zonder jou, zijn Belly en Jeremiah een stel en studeren ze aan dezelfde universiteit. Zomer voor altijd begint aan het einde van het eerste studiejaar van Belly, als zij de relatie na een misstap van Jeremiah uitmaakt. Er volgt een verzoening en de twee maken plannen om te gaan trouwen aan het einde van de zomer. Hun omgeving, vooral de wederzijdse ouders, reageert kritisch. Dat maakt dat Belly in Cousins Beach, terwijl ze het huwelijk voorbereidt, nog eens kritisch nadenkt over haar gevoelens voor de beide jongens. Ligt haar toekomst bij Jeremiah, of toch bij Conrad?

Zoals eigenlijk voor veel delen van series geldt is dit derde deel prima te lezen en te volgen als losstaand boek. Om alle details, gevoeligheden en ins en outs echt te begrijpen, is het echter beter eerst de twee voorgaande delen te lezen. Voor alle drie delen geldt dat ze een beperkte omvang hebben, korte hoofdstukken en vooral snel en makkelijk lezen. Een zomermiddag is voldoende voor één deel.

De trilogie is qua gevoel en sfeer goed te vergelijken met de trilogie over Lara Jean, die overigens wel wat meer lagen en diepgang kent en een hoger gehalte ‘cute’ heeft. Ook in de 'Zomer'-trilogie herken je moeiteloos de sfeer van de Amerikaanse high school en college, zoals we die kennen van televisieseries en films. Het duurt niet lang voor je de hoofdpersonen van de 'Zomer'-trilogie kent en je vooral met Belly zult meeleven. De boeken kennen veel terugblikken naar vroeger, waardoor je reacties nu kunt plaatsen.

Leuk in dit derde deel is dat het meer ingaat op Belly’s vriendschappen buiten de zomermaanden, vooral die met Taylor. In de voorgaande delen lijkt hun vriendschap nogal oppervlakkig en komt Taylor niet heel sympathiek over. In dit deel ontstaan wellicht ook wat barstjes in je beeld van Belly. Ze is dan gezien haar leeftijd wel volwassen, maar dat laat ze in haar gedrag niet altijd zien. Ze is wel heel erg op zichzelf gericht. Dat ouders kritisch zijn over een huwelijk op deze leeftijd zal voor veel lezers best te begrijpen zijn, hoe romantisch het ook allemaal is.

Zomer voor altijd draait vooral om de vraag met wie Belly verder zal gaan. Dat dat Jeremiah of Conrad zal zijn, is eigenlijk al vanaf het eerste hoofdstuk van het eerste deel duidelijk. Toch weet Han het tot het eind een verrassing te houden op wie de uiteindelijke keuze zal vallen. Je weet dat minstens één persoon, en misschien wel drie, met een gebroken hart zal achterblijven en dat maakt van de trilogie een bitterzoet verhaal.

Meer recensies van Isolde