opmerkzaamheid

Jaap Lensen 18 maart 2023
Wat een prachtig boek is dit. Behalve dat je behoorlijk wat opsteekt van kunstgeschiedenis krijg je heel belangrijke levenslessen mee. De kunst van het kijken. En onbevangenheid. En negeren. Dat lijkt zo simpel en vanzelfsprekend maar dat valt wel tegen. De schrijfster leidt je door een breed palet aan kunstwerken en neemt je bij je gezichtsvermogen of misschien beter uitgedrukt naar je vermogen tot opmerkzaamheid en zie er gebeuren uiterst verrassende dingen. Je gaat hetzelfde anders zien en beleven. Een boek wat ik las per twee hoofdstukken. En dan toch de neiging voelen om door te lezen. Diezelfde drang die je in een museum kunt hebben om alles te willen zien. Dan na afloop constateren dat je doodop bent van al die indrukken. En nauwelijks in staat bent om na te vertellen of beleven wat je feitelijk hebt waargenomen. Langzaam onbevooroordeeld en onbevangen kijken en lezen. De hoofdstukken worden afgewisseld met interviews met professionals van zeer verschillende snit die als overeenkomst hebben dat ze voor hun beroep goed moeten kijken.
Dit is een boek waar je beter van wordt in vele opzichten.

Meer recensies van Jaap Lensen