top!

Jaimy Smeets 12 mei 2020 Auteur
Ik mocht meedoen aan de leesclub van Perfecte buren omtrent Koud zonder jou door Igor Znidarsic.
Bedankt Perfecte buren en Karakter Uitgevers voor het recensie-exemplaar.
Het eerste hoofdstuk begint meteen goed als er een vrouw wordt ontvoerd.
Anders dan in menig andere boeken, lezen we vanuit het perspectief van de ontvoerder.
Dit wakkert gelijk de nieuwsgierigheid aan. Wie is deze persoon? En wat is hij van plan met de vrouw?

In de volgende hoofdstukken wisselen de perspectieven telkens van de ontvoerder naar Bianca, de politie-agente die op de zaak van de vermiste vrouw wordt gezet.
Samen met haar collega Joris hoopt ze deze vrouw snel thuis te brengen.
Helaas is al vrij snel duidelijk dat dit niet het geval zal zijn.

We volgen de ontvoerder en moordenaar zowel in zijn jacht op een nieuwe vrouw en de uitvoering van haar dood, met alle gruwelijke details inbegrepen. Maar we krijgen daarnaast ook te lezen hoe hij is opgegroeid, wat een verklaring lijkt te zijn voor zijn gestoorde gedrag.
Het houdt de spanning er lekker in, deze wisselende perspectieven. Telkens eindigt een hoofdstuk zo, dat je snel verder wilt lezen om te zien wat erna komt.
Het is ook fijn dat niet alleen het onderzoek getoond wordt maar dat net zoals bij de dader, ook Bianca’s verleden en privéleven wordt uitgelicht.

Koud zonder jou is deel 3 uit de reeks omtrent politie-agente Bianca.
Dit deel kan makkelijk los gelezen worden, juist omdat er ook veel over haar als persoon te lezen valt.
Toch kan ik me voorstellen dat het om deze reden dan ook extra leuk is als je wél de voorgaande delen gelezen hebt.
Zo krijgt Bianca nog meer diepgang.

Langzaam maar zeker vormt de dader zich tot een ware psychopaat maar blijft hij lang een stapje voor op de politie, het is dan ook nog steeds onduidelijk wie hij precies is.
Toch komen ze steeds íets dichterbij, waardoor de spanning lekker op pijl blijft en in sommige gevallen ook zeker stijgt.
Het verhaal houdt je in zijn greep en laat je nagelbijten tot het einde.

Een lekkere dosis spanning, sensatie, goed uitgewerkte personages en “aha”momentjes.
Toch blijft de echte grote klapper voor mij uit, wat het net een halfje laat zakken naar een waardige 4,5 ster.

Meer recensies van Jaimy Smeets