omkeerboek met bijzondere insteek

Jandewit 02 november 2020
Mijn Waarheid is een boek dat enige tijd op mijn leeslijst stond, zodra ik wist dat de auteur een nieuw boek uit zou brengen. Haar vorige boeken hebben me altijd bij de keel gegrepen, dus ik verwachtte niet anders bij dit lijvige boek (bijna 500 pagina's!).
Dit boek laat de lezer toe om aan beide zijden te beginnen lezen. Zijde 1 is het verhaal van Nathan, de neef en beste vriend, die ziet hoe bruid Natalie van de berg wordt geduwd door haar kersverse echtgenoot. Naarmate het verhaal vordert, ontdek je ook veel over zijn achtergrond en de verhoudingen met de andere personages. Ik kreeg ook meteen een hekel aan Elias, die koud en afstandelijk overkomt, in tegenstelling tot Nathan.
Versie twee dan, Elias, de bruidegom die bij hoog en bij laag zweert dat Natalie gevallen is, en Nathan dat probeert duidelijk te maken. Ook hier vertellen flashbacks wat er voorafgegaan is, waardoor er een duidelijk beeld wordt geschept van de drie personages.
De waarheid (oplossing) zit in het midden van het boek, en brengt alle puzzelstukken bij elkaar, waarbij geen enkele twijfel overblijft over het gebeuren.
De macht van dit boek is de opzet, de twee versies, die elk compleet anders zijn, gevolgd door de conclusie die alles samenbrengt en afrondt. De psychologie en de verschillende personages, en het feit dat er slechts enkele personages meespelen in het verhaal, maakt het erg krachtig en intens.
Deze auteur groeit met elk boek dat ze schrijft, ik blijf haar zeker volgen.

Meer recensies van Jandewit