Wie doe je een plezier met dit boek?

Janneke Bouwman 05 oktober 2020

Achtervolgd van de Nederlandse schrijfster Lisa Sanders is een uitgave van Loft Books, een uitgever die via online kanalen alleen e-books verkoopt. De titels variëren volgens hun Facebookpagina van ‘toegankelijke feelgoodromans tot op-het-puntje-van-je-stoel thrillers’. De ietwat duistere cover van Achtervolgd lijkt een beetje een vreemde eend in de bijt van de overige titels, voornamelijk YA- en feelgoodboeken, maar past in de ambitie van de uitgever om een breder aanbod te bieden.

Het verhaal gaat over de Rotterdamse politie-inspecteur Emma Thompson, die wordt overgeplaatst naar een provinciestadje. De introductietekst is aanlokkelijk en geeft aan dat dit het eerste deel is van een nieuwe serie met een sterke politievrouw in de hoofdrol, waarbij wordt gerefereerd aan boeken van bekende auteurs als M.J. Arlidge en Robert Bryndza. Jammer genoeg is deze tekst meteen het meest spannende aan het hele boek. Ook de proloog is nog indrukwekkend en met de verwachting van een paar heerlijke leesuren nestel je jezelf in een hoekje van de bank. Helaas, al vanaf hoofdstuk één zet het verval in en na de slechts 108 bladzijden die het boek telt blijft de lezer ontgoocheld achter.

In Achtervolgd krijgt Emma, op haar eerste werkdag en na amper kennis te hebben gemaakt met haar collega’s, de opdracht een nare aanrandingszaak te onderzoeken waarbij het slachtoffer gelukkig kon ontsnappen. Een mooie aanloop naar een goede thriller. Helaas ziet Sanders geen moment kans om het spannend te maken. Dat heeft onder meer te maken met een grote doodzonde bij thrillers: de plot zie je al van verre aankomen.

Daarbij is het verhaal opgebouwd uit een groot aantal losse scènes, zoals in een crime-serie als CSI of Flikken Maastricht, maar dan zonder de bijbehorende spanningsboog. Er is totaal geen samenhang tussen de verschillende hoofdstukken. Wanneer de lezer rond bladzijde 80 denkt dat het verhaal eindelijk meer diepgang en vaart zal krijgen, is het al bijna voorbij, omdat in de laatste 28 bladzijden de clou nog moet worden uitgelegd voor de lezer die eerder niet oplettend genoeg was om die niet al lang aan te zien komen.

Achtervolgd is een vlak verhaal zonder kraak en smaak, met een hoofdpersoon die vlees noch vis is. Je komt praktisch niets over Emma te weten: haar achtergrond is onduidelijk en haar huidige omstandigheden blijven mistig – waar houdt zij van, hoe ziet haar flat eruit, hoe ziet zij er zelf uit, wat zijn haar karaktertrekken? Allemaal vragen die niet beantwoord worden, waardoor Emma ongrijpbaar blijft. Ook haar omgeving is blanco. Van haar chef komen we hooguit zijn naam te weten en leren we dat hij donker haar heeft, haar collega’s blijven helemaal onderbelicht en de slachtoffers zijn een soort rekwisieten die verder geen aandacht krijgen.

Qua spanning is het helaas eveneens armoe troef, waardoor de enige vraag eigenlijk is: wie doe je een plezier met dit boek? Niet de doorgewinterde thrillerlezer in ieder geval, ook al wordt die gelokt met de vermelding van namen van topauteurs op de cover. Daarmee heeft de uitgever een te grote broek aangetrokken. En ook de Young Adult-lezer, die de laatste jaren verwend is met boeken van uitstekende auteurs speciaal voor die doelgroep, zal niet onder de indruk zijn.

Meer recensies van Janneke Bouwman