Weer fascinerend verhaal en fantastisch geschreven

Janneke Bouwman 15 januari 2020
Ik ben een groot liefhebber van de boeken van Henning Mankell en ook met dit boek heeft hij mij absoluut niet teleurgesteld. De plotontwikkeling gaat tergend langzaam en regelmatig lijkt het erop dat Wallander en zijn team de verkeerde kant op hobbelen of dat het onderzoek op een dood spoor komt. Maar iedere keer komt er weer een flinterdun spoor tevoorschijn waardoor het team verder kan. Niet alleen Wallander maar ook andere bekende personages - met name zijn collega's Hanson, Martinson en Ann-Britt Höglund - krijgen ruim baan om hun kennis en kunde te laten zien.
En hoewel het verhaal zich al ruim 20 jaar geleden afspeelt, heb je geen enkel moment het idee dat het op technisch gebied zich bijna in de prehistorie afspeelt. Alleen wanneer bijvoorbeeld bij een instantie personeelslijsten moeten worden doorgeworsteld, wat uren duurt, begrijp je dat dat tegenwoordig allemaal wat gemakkelijker gaat. Ontwikkelingen op dat gebied doen hier niet terzake; het gaat om de emoties, de psyche van moordenaar en speurder; het is brein tegenover brein. Het is het langzaam in elkaar leggen van een super ingewikkelde puzzel en dat los je niet op met technische snufjes.
Fascinerend verhaal, verteld door een fantastische auteur.

Meer recensies van Janneke Bouwman