Met hart en ziel

jans31 28 april 2024
'Met hart en ziel' is het eerste deel van de trilogie 'Het Zweedse Lot' van schrijfster Katharina Widholm. In dit verhaal maken we kennis met de zeventienjarige Betty, die geboren en getogen is op het platteland. Ze reist met de trein naar Stockholm om daar als inwonend dienstmeisje te gaan werken bij dokter Molander en zijn gezin.

Tijdens de treinreis raakt ze in gesprek met Martin, een man van joodse afkomst. Ze ontdekken al snel een gedeelde passie voor het geschreven woord en het lezen van boeken. Bij het afscheid wisselen ze adressen uit om in contact te blijven en Betty krijgt een boek van Martin mee.

Eenmaal bij dokter Molander en zijn gezin aangekomen opent zich een compleet nieuwe wereld voor haar. In de keuken staat bijvoorbeeld een gasfornuis, iets wat Betty behoorlijk afschrikt. Gelukkig is er ook een houtgestookt fornuis aanwezig waar ze zich vertrouwder mee voelt. Het leven als dienstmeisje valt haar echter wel zwaar. Vooral omdat ze minder goed kan opschieten met de echtgenote van de daar en tegen wel vriendelijke dokter. Gelukkig biedt haar correspondentie met Martin voor de nodige afleiding, maar dan opeens beantwoordt hij haar brieven niet meer...

Ik vond het erg verfrissend om een roman te lezen, die zich afspeelt in een toch wat minder vaak gebruikte omgeving. Het verhaal leest vlot weg en neemt je mee naar het Stockholm van 1937. Het boek is uitstekend geschreven, het blijft boeien en maakt je nieuwsgierig naar wat er verder gaat gebeuren. Ik kijk dan ook erg uit naar het tweede deel van deze trilogie!

Meer recensies van jans31