vraag het een ander

Jay-Dean 12 november 2019
In deze reactie zal ik niet alleen mijn eigen mening geven over het boek “Ademloos” die ik als tip gekregen heb van de boekentipper, maar ook over de beschrijving die ze mij heeft gestuurd als antwoord op mijn bericht. Klopt de informatie wel helemaal die ze geschreven heeft en is het boek wel de moeite waard om te lezen? Dit vind je hier allemaal terug.

Het boek dat me werd aangeraden door de boekentipper viel vast en zeker in de smaak. Het is een waargebeurd verhaal die je volledig doet meeslepen in de gebeurtenissen die vertelt worden door Kim Moelands. Er komt zowel verdriet, humor, vriendschap als liefde in voor. Door het lezen over wat Kim samen met haar partner Ron heeft meegemaakt, krijg je het gevoel hen al jaren te kennen. Ook hoe ze haar leven na de dood van haar geliefde beschrijft is zo aangrijpend dat je ervan huilt als je de passages leest. Het mooiste voorbeeld hiervan was de manier waarop ze beschreef hoe haar levensgenoot sterft in het ziekenhuis na zijn enorm gevecht tegen Cystic Fibrosis (taaislijmziekte). Ze dragen allebei de ziekte waardoor je nog meer met je neus op de feiten word gedrukt. Ze worden enorm gesteund door hun familie en vrienden. Hun steun voor elkaar is zo bijzonder dat je de liefde tussen deze 2 personen kunt mee ervaren. De beschrijving die ik van de boekentipper gekregen heb was zeer aansluitend aan mijn keuze van lectuur. Zowel de non-fictie als fictie boeken die ik als tip heb ontvangen spraken me één voor één aan omwille van de korte inhoud. Uiteindelijk koos ik voor het boek “Ademloos” en heb daar nog geen moment spijt van gehad. Het positieve aan het boek was dat het zeer vlot te lezen was, want ik had het na 3 dagen al volledig uit. Het negatieve vond ik de kleine tekstjes van liedjes die telkens aan het begin van een nieuwe passage gedrukt stonden. Dit vond ik wat overbodig. Het bracht mij verwarring bij het lezen.
Mijn leessmaak zal ik door het lezen van dit boek niet veranderen of aanpassen. Mijn voorkeur blijft nog altijd non-fictie boven fictie. Ik denk dat je je meer kan inleven in een waargebeurd verhaal dan in iets waar je al van weet dat het verzonnen is.

Als laatste wil ik wel nog meegeven dat het boek “Ademloos” een echte aanrader is. Dus haal hem in huis en lees hem snel!