Bizarre roadtrip

Jolanda 14 september 2020
‘Francis Dean woont met zijn moeder in een trailerpark in New Jersey. Zijn moeder is manisch depressief en wordt regelmatig opgenomen. Zijn biologische vader kent hij niet. Wanneer zijn moeder een zelfmoordpoging doet komt hij erachter waar hij zijn vader zou kunnen vinden. Dean vertrekt samen met zijn beste vriend Grover en Anne-May, een meisje dat hij in de kliniek waar zijn moeder is opgenomen heeft leren kennen, voor een bizarre roadtrip dwars door Amerika op zoek naar zijn afkomst en identiteit.’

Dit was het eerste boek wat ik las van Benedict Wells en mijn verwachtingen waren best wel hoog. ‘Het einde van de eenzaamheid’ staat al heel lang op mijn tbr na alle lovende recensies. En ja, dat schept verwachtingen.

Laat ik beginnen met dat het een fijn boek is en absoluut een fascinerend verhaal. Het leest prettig en ik vloog er echt doorheen. Maar, dat vond ik tevens ook het manco. Want na elk deel bleef ik met een gevoel achter van: ‘is dit het nu?’. Het eerste deel, voorafgaand aan de roadtrip vond ik vlak: ik miste emotionele diepgang. Maar zo’n jonge jongen, dacht ik nog, die moet alles nog ontdekken. Toen begon de roadtrip en ik werd iets enthousiaster, maar dat gevoel ebde ook weer snel weg.
Het ging me allemaal iets te smooth en telkens wanneer ik hoopte iets dichter bij de personages te komen gebeurde dat uiteindelijk niet. Helaas.

Kortom, een mooi en intrigerend verhaal wat ik graag gelezen heb maar me nergens echt ontroerde.
Toch maar snel ‘Het einde van de eenzaamheid’ lezen dus!

3,5 ster

Meer recensies van Jolanda