Praten of zwijgen

Jeanet 16 februari 2023 Boekverkoper
Vincenzo woont in het zuiden van Italië. Hij heeft het goed, gaat naar school en voetbalt met zijn vrienden. Maar als hij op een dag iets ziet, wat niet voor zijn ogen bestemd is, verandert zijn leven compleet. De maffia floreert en hij wordt bedreigd. Wat is beter zwijgen of praten?

Het verhaal is voor kinderen vanaf 9 jaar. Ik vond het best heftig, de keuze die Vincenzo moet maken en zal het eerder voor iets oudere kinderen aanraden. Aan de andere kant is dit wel wat kinderen mee kunnen maken op deze leeftijd, niet alleen met de maffia maar ook keuzes tussen vrienden.

Je leeft echt mee met Vincenzo die het alsmaar moeilijker krijgt met zijn geweten. Als hij gaat praten, wordt hij of zijn familie vermoord. Maar als hij blijft zwijgen, wordt de macht van de maffia nooit doorbroken. Het is een goed en compleet verhaal, erg knap hoe de auteur dit in zo'n kort verhaal heeft kunnen zetten.

Meer recensies van Jeanet