Mooi!

30 januari 2017
"Rosegaert Trilogie" van Gerda van Wageningen:

In "Rosegaert" maken we kennis met de familie van der Lek Boeije. Zij maken in een paar jaar tijd veel leed mee. Maar dóór dit verdriet heen leren we ook zien waar het werkelijk om gaat in het leven en om, ondanks vele moeilijke dingen, toch de zegeningen te tellen.
Het verhaal speelt zich voornamelijk af in Schuddebeurs, een plaatsje vlakbij Zierikzee op het eiland Schouwen-Duivenland en tijdens het lezen leer je daar ook allerlei interessante dingen over.
Alles bij elkaar dus een mooi en leerzaam boek.

"De rode freule van Rosegaert" gaat over Jeanne van der Lek Boeije die zich in haar jeugd op het landgoed Rosegaert meer gedroeg als een kwajongen maar nu ze al wat ouder is zich toch als een deftige dame zal gaan moeten gedragen.
Al vroeg komt ze erachter dat ook het (jong)volwassen leven niet alleen maar rozengeur en manenschijn is.
De liaisons en het huwelijk die in dit boek voorkomen hadden wat weg van die in Anna Karenina van Tolstoj, maar in de laatste paar hoofdstukken verandert het wel weer in een 'Gerda van Wageningen-verhaal'.
Een mooi en zelfs een beetje spannend boek.

Bij "Romance op Rosegaert" gaat de geschiedenis zich ogenschijnlijk herhalen...
En dit derde deel van de "Rosegaert Trilogie" is het meeste leerzame. Niet alleen over de Schouwse streekgeschiedenis, maar ook over de Eerste Wereldoorlog ben ik meer te weten te komen dankzij dit boek.

Al met al een mooie, spannende, diepe en leerzame trilogie!

Meer recensies van